Wszystko, co powinieneś wiedzieć o migracji sklepu do Magento 2. Magento 1 wkrótce przestanie być wspierane przez Adobe
Z końcem czerwca 2020 Adobe kończy okres wsparcia Magento 1, które przestanie otrzymywać oficjalne aktualizacje. Po tym terminie to na właścicieli sklepów spadnie koszt wykrywania i usuwania błędów oprogramowania, wpływających m.in. na bezpieczeństwo danych klientów.
Trudniej będzie też zapewnić prędkość, wygodę i funkcje (w tym te dedykowane działalności B2B), których oczekują współcześni klienci.
Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest przeniesienie sklepu na Magento 2, które jednocześnie wiąże się z dodatkowymi korzyściami. Wykorzystanie nowych technologii wpłynęło na lepszą wydajność i skalowalność platformy, a co za tym idzie - na to, jak jest odbierany przez użytkowników. Z kolei uproszczony proces składania zamówień czy dostęp do bardziej zaawansowanych danych analitycznych stanowią cenne wsparcie sprzedażowe. Dlatego warto sprawdzić, jak dokładnie migracja na Magento 2 wpłynie na poszczególne obszary e-commerce.
Bezpieczna, szybka i skalowalna platforma
Magento 1 został napisany w PHP 5, którego stara architektura bazowa często wpływała na słabe wyniki wydajnościowe oraz pojawianie się luk bezpieczeństwa. Dlatego Magento 2 zostało zbudowane na zupełnie nowej generacji tego języka - PHP 7. Wybór ten oznacza prawdziwą rewolucję dla Magento, ponieważ dzięki zastosowaniu zupełnie nowej architektury i nowych wzorców projektowych, aplikacje powstałe w PHP 7 są szybkie i bezpieczne.
Poza wykorzystaniem PHP 7, na bezpieczeństwo Magento 2 wpływa również zaimplementowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa, w tym m.in.:
- Szyfrowanie haseł wzmocnionymi algorytmami mieszającymi SHA-256.
- Logowanie za pomocą uwierzytelniania dwuskładnikowego (opcjonalne).
- Tworzenie kopii zapasowych na podstawie dynamicznego planu.
Platforma wykorzystuje też technologię AJAX, więc dodanie produktu do koszyka nie powoduje odświeżania całej strony, a dzięki technologiom buforowania, jak Varnish i NGINX, często używane pliki są przechowywane w pamięci. Nowa wersja to także znacznie lepszą skalowalność na co wpłynęło m.in. wykorzystanie MySQL 5.6. W efekcie Magento 2 jest ok. 20% szybsze od poprzednika i może obsłużyć do 10 milionów wyświetleń na godzinę, co jest szczególnie istotne podczas zwielokrotnionego ruchu, np. w Black Friday.
Poprawiony UX i lepsza funkcjonalność
Magento 2 zapewnia bardziej spójny interfejs użytkownika między wersją desktopową a mobilną sklepu. Witryna mobilna elastycznie dostosowuje się do rozdzielczości i rodzaju urządzenia klienta. Z kolei zmiana domyślnej wyszukiwarki Magento na Elasticsearch ułatwia użytkownikom nawigację. Gdy klient wpisuje wyszukiwaną frazę, od razu pojawia się menu z sugerowanymi możliwościami. Każdy produkt ma opis, ocenę, cenę i zdjęcie, dzięki czemu można łatwo przeglądać produkty podczas wyszukiwania.
Uproszczono także sposób zakładania kont i składania zamówień. Nowi użytkownicy mogą zarejestrować się w sklepie tuż przed finalizacją zamówienia, natomiast sam proces zakupowy wymaga mniej kroków, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Nowością jest również pokazywanie zdjęć przy wszystkich zdjęciach w podsumowaniu zamówienia, co zmniejsza liczbę porzuconych koszyków.
Dla firm działającym w modelu B2B dużym udogodnieniem jest moduł (dostępny w wersji Commerce) z funkcjami ułatwiającymi obsługę klientów biznesowych, w tym m.in.:
- Zaawansowane zarządzanie kontem: Partnerzy biznesowi mają specjalne konta firmowe, dzięki którym właściciel platformy e-commerce ma dostęp do bardziej rozbudowanych informacji na ich temat i może przypisywać im dedykowanych przedstawicieli handlowych.
- Konto firmowe obsługujące wielu kupujących: Konto firmowe może gromadzić pod sobą wielu kupujących, co umożliwia firmom zarządzanie rolami i uprawnieniami poszczególnych osób, które są zaangażowane w proces zakupowy.
- Oddzielne katalogi dla poszczególnych grup klientów: Możliwość równoczesnego wykorzystywania oddzielnych katalogów dla poszczególnych grup klientów, co jest szczególnie istotne w modelu B2B2C.
- Zapytania ofertowe: Użytkownicy kont firmowych mogą przesyłać zapytania ofertowe, w tym prośbę o wycenę wysyłaną bezpośrednio z poziomu koszyka.
- Składanie zamówień za pomocą plików Excela: Klienci mogą składać zamówienia uploadując pliki CSV, co skraca czas finalizacji zamówienia.
- Wsparcie ekspansji na nowe rynki: W ramach jednej instalacji możliwa jest obsługa wielu języków i walut, co ułatwia prowadzenie działalności międzynarodowej.
Panel administratora
Nowy panel administratora został dostosowany do pracy na ekranach dotykowych, co jest szczególnie cenne zwłaszcza podczas pracy zdalnej. Każdy administrator może go spersonalizować pod własne preferencje, np. ustawiając szybki dostęp do wybranych przez siebie funkcji. Z kolei dzięki możliwości edycji wyglądu platformy na zasadzie “przeciągnij i upuść” wprowadzanie większości zmian wizualnych nie wymaga profesjonalnych umiejętności, ani wiedzy technicznej. Do tego Magento 2 pozwala na jednoczesną sprzedaż produktów w kilku sklepach bez konieczności posiadania wielu paneli administracyjnych.
O czym warto pamiętać przed rozpoczęciem migracji?
W przeciwieństwie do typowej aktualizacji oprogramowania, migracja to wieloetapowy proces, który wymaga postawienie zupełnie nowej platformy, na którą następnie zostają przeniesione dane z Magento 1. Przejście na nową wersję powinno poprzedzić:
- Wykonanie kopii zapasowej dotychczasowego sklepu wraz ze wszystkimi plikami, folderami i bazami danych.
- Sklonowanie Magento 1, aby nie używać bieżącej wersji sklepu podczas migracji.
- Zweryfikowanie istotności dotychczasowych funkcji. Zdarza się, że stara platforma ma wiele bezużytecznych funkcji, z których można zrezygnować w nowszej wersji.
- Zdefiniowanie funkcji, które nie występowały w Magento 1, a powinno zostać zaimplementowane na nowej platformie.
Aby uprościć migrację, należy zainstalować Magento 2 na tym samym serwerze, co obecna wersja. Zalecane jest wybranie najnowszej stabilnej wersji platformy. W przeciwnym razie przed jej uruchomieniem będzie jeszcze konieczne przeprowadzenie jej aktualizacji.
Migracja projektu
Przeniesienie wyglądu obecnego sklepu na nową platformę jest niemożliwe. Niemniej ta niedogodność jest doskonałą okazją do odświeżenia dotychczasowego layoutu. W tym celu można wykorzystać jedno z dwóch rozwiązań:
- Zakup szablonu: Jest to szybsza i tańsza opcja, jednak możemy mieć problem z dostosowaniem szablonu do specyficznych potrzeb firmy.
- Tworzenie nowego szablonu: Jest to rozwiązanie droższe, ale daje pełną kontrolę i swobodę podczas projektowania nowoczesnego rozwiązania e-commerce. Korzystanie z usług doświadczonych projektantów zwiększa szansę na otrzymanie projektu dostosowanego do specyfiki branży.
Migracja rozszerzeń
Niektóre rozszerzenia, szczególnie te od renomowanych dostawców, mają swoje odpowiedniki dostosowane do obu wersji Magento. W takim przypadku wersja modułu Magento 2 będzie musiała zostać zainstalowana i skonfigurowana w nowym sklepie.
Jeśli producent rozszerzeń nie przygotował wersji dla nowej platformy, konieczne będzie przeszukanie katalogu Magento Marketplace w celu znalezienia odpowiednika innej firmy lub stworzenie od podstaw funkcjonalności przez programistów.
Migracja danych
Następnym krokiem jest migracja danych. W trakcie tego procesu Magento 2 może importować informacje o produktach, klientach, zamówieniach, subskrybentach newslettera i inne dane z Magento 1. Do tego celu dostępnych jest już wiele narzędzi, dlatego odpowiednie rozwiązanie zależy od specyfiki wdrożenia, w tym ilości i złożoności danych.
Dla większości przypadków e-point zaleca korzystanie z Data Migration Tool. Jest to oficjalne rozwiązanie Magento, które nie tylko przesyła dane z Magento 1 do Magento 2, ale również sprawdza spójność między strukturami bazy danych obu platform, śledzi postęp przesyłania danych i tworzy dzienniki.
Data Migration Tool dzieli proces migracji na trzy tryby:
- Setting Mode: migruje konfigurację systemu i ustawienia związane z witryną.
- Data Mode: masowo migruje zasoby bazy danych.
- Delta Mode: migruje zmiany przyrostowe (zmiany od ostatniego uruchomienia), takie jak nowi klienci i zamówienia.
Zakończenie migracji kończy się przeprowadzeniem testów weryfikacji danych, co stanowi dodatkowe potwierdzenie, że import danych i implementacja wszystkich funkcji platformy zakończyła się sukcesem.
Uruchomienie sklepu
Ostatnim krokiem przed startem nowej platformy jest skonfigurowanie serwera i domen. Szczególnie istotne jest odpowiednie przekierowanie adresów, aby wraz z migracją utrzymywać wypracowaną wcześniej pozycję w wyszukiwarkach.
Samo uruchomienie platformy najczęściej jest przeprowadzane w godzinach nocnych, ponieważ w jego trakcie należy liczyć się z tym, że przez 2-3 godziny sklep będzie nieczynny dla klientów. Z tego powodu dobrą praktyką jest przeanalizowanie raportów z Google Analytics w celu określenia konkretnej pory, gdy aktywność odwiedzających jest najmniejsza.
Decyzja o migracji może zadecydować o pozycji firmy w internecie
Migracja do Magento 2 to kluczowa decyzja biznesowa, zwłaszcza, że znaczenie e-commerce będzie tylko rosło. W efekcie przeniesienie sklepu na nową platformę to inwestycja, która może przesądzić o konkurencyjności firmy.
Wybór nowego rozwiązania to najlepszy sposób na uniknięcie zagrożeń związanych z utrzymywaniem przestarzałej technologii, która z czasem będzie generować coraz więcej kosztów. Tym bardziej, że Magento 2 otwiera dla e-commerce zupełnie nowe możliwości, które stanowią doskonałą szansę jego rozwoju.