1. Sytuacja

Od ponad 6 lat jesteśmy partnerem technologicznym Santander Bank Polska SA. - największego banku z kapitałem prywatnym w Polsce. W ramach stałej współpracy wspieramy rozwój i utrzymanie ich portalu informacyjnego santander.pl, zbudowanego na e-point CMS.

Zespół e-point wspólnie z Santander Bank Polska SA. utrzymuje i optymalizuje stronę na środowisku e-point Private Cloud zgodnie z duchem czasu, potrzebami technologicznymi i biznesowymi.

Strategiczna inwestycja w digital total experience

W ubiegłym roku zrealizowaliśmy przygotowaną przez Santander Bank Polska SA. wieloetapową strategię, której celem było znaczące skrócenie czasu ładowania stron portalu santander.pl, stabilne przyjęcie dwukrotnie większego ruchu i zwiększenie zapasu mocy obliczeniowej serwerów aplikacyjnych. To wszystko miało sprawić, że portal santander.pl stanie się Digital Experience Platform na miarę dzisiejszych czasów i musimy przyznać, że pomimo bardzo ambitnych celów – zrealizowaliśmy je.

"Nowoczesne zaplecze technologiczne, stabilne systemy oraz zoptymalizowany frontend to absolutna podstawa i punkt wyjściowy w rozwijaniu santander.pl. Inwestujemy w digital experience – chcemy mieć najnowocześniejszą i najszybszą platformę www na polskim rynku bankowości. Chcemy oferować naszym użytkownikom jak najlepsze doświadczenia digital".

Katarzyna Figlus - zdjecie

Katarzyna Figlus

Menedżerka Zespołu Serwisów i Technologii Webowych

Centrum Kompetencji Digitalowych Santander Bank Polska SA

3 etapy cyfrowej ścieżki klienta w branży finansowej

ebook-3-etapy-sciezki-cyfrowej

2. Zadanie

Dwa zespoły projektowe, 12 miesięcy prac i zwinna kompozycja projektów realizowanych w różnych modelach

Wyzwanie było dość nietypowe - po pierwsze nie realizowaliśmy jednego, a kilka projektów składających się na całą strategię. Po drugie, część etapów zrealizowaliśmy w modelu Fixed Price, a część w metodologii Scrumowej. Po stronie e-point zaangażowany był interdyscyplinarny zespół składający się z: Java Developerów, Frontend Developerów, Architekta Systemów, Analityka Biznesowego, Testerów, Administratorów Sieci i Project Managera. Blisko współpracowaliśmy z zespołem ekspertów biznesowych i technologicznych z Centrum Doświadczeń Digitalowych Santander Bank Polska SA.

"Na każdym etapie ściśle współpracowaliśmy z klientem. Wieloletnia współpraca pozwoliła nam na zbudowanie zaufania i wzajemnego zrozumienia, co pozwoliło nam sprawnie realizować założenia krok po kroku".

Piotr Gryko zdjecie

Piotr Gryko

Systems Architect

e-point SA

obraz e-point cms

Nasz produkt

e-point CMS

Zyskaj kontrolę nad Digital Experience

3. Akcja

Analiza i ustalenie zakresu optymalizacji, zmiany hostingowe, backendowe i frontendowe

Wszystkie zmiany wprowadzaliśmy etapowo i na bieżąco mierzyliśmy jak przekładają się na wyniki.

ANALIZA I USTALENIE ZAKRESU PRACY

akcja pierwsza akcja pierwsza

Stronę santander.pl budowaliśmy kilka lat temu, zgodnie z paradygmatem, że wszystkie biblioteki i style ładują się wraz z pierwszą stroną. To sprawia że ładuje się ona najdłużej. Na przestrzeni czasu Google zmieniał swój algorytm dotyczący pozycjonowania i indeksowania stron. Dziś najbardziej promuje te, które szybko wyświetlają się podczas pierwszego uruchomienia. Musieliśmy się do tego dostosować.

Dlatego dedykowany zespół e-point wraz z zespołem Santander Bank Polska SA., przeprowadził szczegółową analizę aplikacyjną i biznesową. Wyniki analizy wytyczyły kierunki rozwojów, które przyniosą najlepsze efekty.

ZMIANY HOSTINGOWE I BACKENDOWE

akcja pierwsza akcja pierwsza

Środowisko hostingowe rozszerzyliśmy o dwa dodatkowe węzły serwerów aplikacyjnych, dwa http, rozszerzyliśmy na wszystkich serwerach pamięć operacyjną (z 6 GB na 8GB), oraz zwiększyliśmy ilość rdzeni procesów na serwerach aplikacyjnych (z 8 na 12). Dzięki temu strona bez problemu przyjmuje ruch, który zwiększył się z uwagi na przekierowanie użytkowników, wychodzących z bankowości elektronicznej na dedykowany landing page na portalu.

W samej aplikacji zoptymalizowaliśmy zużycie pamięci poprzez komponenty oraz przenieśliśmy marker raplacery z sesji do aplikacji. Dodatkowo zoptymalizowaliśmy zapytania do bazy danych i wdrożyliśmy cache’owanie danych często pobieranych z bazy.

FRONTEND

akcja pierwsza akcja pierwsza

Przepisaliśmy cały kod z JavaScript na Typescript co znacznie zmniejszyło ciężar strony wyświetlanej w przeglądarce. Dostosowaliśmy grafiki do urządzeń wyświetlających portal poprzez zastosowanie formatu WebP. Zoptymalizowaliśmy szybkość ładowania contentu, grafik i wszystkich elementów z wykorzystaniem techniki Lazy Loading - oznacza to, że w danym momencie ładowane są tylko te zasoby, które są dla użytkownika najważniejsze, a dopiero potem ładowana jest reszta strony.

Ograniczyliśmy także o 50% liczbę używanych komponentów, odchodząc tym samym od paradygmatu bogactwa na rzecz efektywności i spójnego doświadczenia. Wszystkie te działania są przy okazji doskonałym podłożem pod realizowany w bieżącym roku projekt WCAG 2.1.

Nowe standardy dostępności cyfrowej WCAG 2.1

checklista

4. Rezultat

1. Najszybciej ładująca się strona bankowa w polskim internecie

W lutym 2021 roku, wszystkie narzędzia do pomiarów wydajności strony bezlitośnie plasowały stronę santander.pl na 4 miejscu. Po skróceniu czasu ładowania stron i zoptymalizowaniu technologii, od września 2022 roku portal banku jest nieustająco na pierwszym miejscu (w oparciu o Web Vitals Leaderboard).

najszybciej ladujaca sie strona obrazowy ranking

2. 3x szybsze ładowanie głównych stron produktowych

Znacząco i trwale skróciliśmy czas ładowania stron. Pomiary wykonane w lutym 2021 roku pokazały, że czas ładowania strony głównej wynosił ok 6 sekund. Dzisiaj to są 2 sekundy. Strona głównego konta osobistego ładowała się aż 8 sekund, dzisiaj – niecałe 3 sekundy. Strona opisująca kredyt ładowała się ok 7 sekund. Dzisiaj ok 2 sekundy. To 3x szybsze ładowanie głównych stron produktowych (według pomiarów WebPageTest i PageSpeed Insights).

wykresy pokazujace skrocenie ladowania stron

3. Stały wzrost konwersji = wyższa sprzedaż

Jak wpłynęło to na biznes? Po pierwsze – konwersja na wybranych stronach wzrosła aż o ok 10%. To trwały wzrost, utrzymujący się stabilnie od momentu wdrożenia zmian aż do dzisiaj. Konwersja rozumiana jest tutaj jako stosunek liczby użytkowników danej strony do liczby wejść w proces (czyli kliknięć w „Otwieram konto”, „Chcę kredyt”). Szybsza strona internetowa to więcej złożonych wniosków, a w konsekwencji – wyższa sprzedaż.

procentowy wzrost konwersji

4. Redukcja śladu węglowego o 81%

Skrócenie czasu ładowania stron przyczyniło się do redukcji śladu węglowego generowanego przez portal aż o 81%. Nasz wynik śladu węglowego to naprawdę ścisła czołówka nie tylko w obszarze portali bankowych, ale wszystkich ogólnie.

strona banku
slad weglowy w liczbach

5. Wzrost wskaźników SEO

Uzyskaliśmy wartości metryk Core Web Vitals (SEO) blisko rekomendowanych przedziałów (według specyfikacji Google). Osiągnęliśmy to dzięki przepisaniu większości komponentów Javascriptowych na Typescript wraz z usunięciem biblioteki jQuery, a także wraz z dodatkową optymalizacją elementów Waterfall w ujęciu SEO.

Wyniki dla ruchu mobilnego 3G Fast:

  • redukcja czasu renderowania LCP (Largest Contentful Paint) o 65%,
  • redukcja sumy długich zadań (long tasks) TBT (Total Blocking Time) o 18%,
  • redukcja czasu potrzebnego do wyrenderowania pierwszych elementów na stronie o 46%,
  • redukcja Speed Index, uzyskanie dynamicznego i stabilnego procesu renderowania przestrzeni Above The Fold o 43%,
  • zmniejszenie całościowego rozmiaru pobieranych plików na stronie o ok. -50%

Dodatkowo osiągnęliśmy znakomite wyniki udziału adresów URL dobrej jakości.

  • z 19,2 % na 50,9% - wzrost adresów url ocenianych przez Google jako „dobrej jakości” dla ruchu mobile,
  • z 89,9 % na 94,3% - wzrost adresów url ocenianych przez Google jako „dobrej jakości” dla ruchu desktop.

wykres przed

wykres po

6. Zaobserwowaliśmy także istotny wzrost wartości wskaźników FCP i LCP.

wskazniki LCP

wskazniki FCP

Chcesz mieć najszybciej ładującą się stronę w swojej branży? Dowiedz się, jak możemy przyspieszyć Twoją stronę internetową i zwiększyć jej efektywność.

Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy wspólnie poprawić wydajność Twojej witryny.

Podobne case studies