Platforma handlowa Inter Cars

Inter Cars

Od analizy biznesowej do modelu biznesowego

Marketplace to platforma, która oferuje produkty i usługi od różnych producentów w jednym miejscu. Rosnące zainteresowanie tego typu rozwiązaniami na rynku części samochodowych skłoniło firmę Inter Cars do przyjrzenia się temu modelowi biznesowemu.

Klient
Inter Cars

O Inter Cars

Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz drugi co do wielkości na całym kontynencie europejskim. Obecnie Inter Cars SA zarządza 251 oddziałami w Polsce oraz 294 jednostkami w 16 krajach Europy. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od maja 2014 roku.

Główne założenia projektu

Projekt realizowany przez e-point polegał na walidacji przypadku biznesowego klienta w formie PoC (Proof of Concept), zakładającego wzbogacenie portfolio poprzez dodanie produktów od zewnętrznych dostawców w modelu marketplace, aby osiągnąć synergię z dotychczasowym modelem dystrybucji.

Potrzeba wdrożenia powyższych rozwiązań w ramach oferty firmy była odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów. Projekt umożliwił firmie Inter Cars dostarczanie tych samych funkcjonalności wszystkim użytkownikom, bez względu na to, czy korzystają z urządzeń mobilnych, czy stacjonarnych.

Celem wdrożenia PoC było zweryfikowanie, czy zaplanowany zakres prac spełni oczekiwania użytkowników. Kluczowe było upewnienie się, czy partnerzy sprzedający części będą mogli w sposób intuicyjny dodawać je do systemu oraz czy konsumenci będą mogli dokonywać zakupów.

Kluczowe cechy projektu

Wdrożenie PoC spełniło oczekiwania biznesowe klienta. W wyniku dalszych konsultacji z przedstawicielami działu biznesowego wskazano jednak obszary wymagające ulepszeń, które są na bieżąco wdrażane.

Aby osiągnąć wyznaczone cele, kluczowe było stworzenie optymalnego planu wdrożenia projektu. W związku z tym projekt został podzielony na następujące etapy i zadania:

Strategia

Klient rozważał trzy rozwiązania:

  • Magento,
  • dedykowaną aplikację opartą na mikroserwisach,
  • gotową platformę w modelu SaaS.

Na podstawie analizy przedwdrożeniowej przeprowadzonej przez e-point, własnych badań oraz konsultacji zewnętrznych, klient zdecydował się kontynuować projekt z wykorzystaniem oprogramowania Magento, które oferowało najlepszy stosunek ceny i czasu wdrożenia do liczby funkcji, uwzględniając przy tym istniejącą infrastrukturę IT i architekturę biznesową.

Stos technologiczny

Magento PHP
GraphQL React.js
Rest GitLab
Soap    

"Inter Cars Marketplace to skuteczne rozwiązanie, umożliwiające warsztatom samochodowym znalezienie różnych części, w tym używanych, które mogą być wykorzystane do naprawy pojazdów o niższej wartości lub takich, dla których trudno znaleźć zamienniki. W perspektywie długoterminowej może to znacząco wpłynąć na wydłużenie żywotności pojazdu, a tym samym pomoże zmniejszyć wpływ na środowisko".

Maciej Oleksowicz

Prezes Zarządu Inter Cars S.A. 

Wyniki

Główny cel projektu został osiągnięty – spółka Inter Cars wzbogaciła swoje portfolio produktów o Marketplace. Dzięki podejściu PoC zaproponowanemu przez e-point, firma zyskała doświadczenie w nowym modelu biznesowym, jednocześnie minimalizując inwestycje i ryzyko. Partnerzy, oferujący swoje produkty za pośrednictwem platformy, uzyskali dostęp do szerokiej bazy klientów Inter Cars. W efekcie partnerzy Inter Cars (mechanicy, pracownicy warsztatów i inni specjaliści) mogą teraz oferować swoim klientom (właścicielom lub kierowcom pojazdów) alternatywne opcje naprawy, przy użyciu części używanych, części OEM i innych, w zależności od konkretnej sytuacji technicznej lub ekonomicznej.

W rezultacie:

  • Liczba klientów, którym oferowane są części używane od partnerów Inter Cars,
  • zwiększyła się, obejmując także klientów z Polski i Litwy, którzy mają dostęp do e-Cat.
  • Oferta została poszerzona o części używane w sytuacjach, gdy nowe części są niedostępne. Części używane są obecnie dostępne w dwóch krajach: na Litwie i w Polsce.
  • Na rynkach Bułgarii i Chorwacji udało się poprawić wizualizację oraz dostępność części oryginalnych.

"Obecnie produkty z Marketplace są prezentowane w dedykowanej sekcji na liście produktów w naszym systemie e-commerce, a każda kategoria produktów posiada przypisany odpowiedni tag. Zapewniamy odpowiednie elementy interfejsu UX i UI, które wyraźnie określają sprzedawcę i dany produkt. Dzięki temu, że koncentrujemy się na klientach profesjonalnych, łatwiej jest wyjaśnić oznaczenia części używanych na rynku części zamiennych, w porównaniu do sytuacji, gdy mamy do czynienia z segmentem B2C".

Momchil Kovachev

Dyrektor ds. Cyfrowych w Inter Cars SA

Możemy również pomóc Twojej firmie. Napisz do nas, a przeanalizujemy Twoje potrzeby biznesowe i ustalimy, jak poprawić doświadczenia pracowników i klientów.

Podobne case studies