Nowoczesna strona www Mennicy Polskiej
Mennica Polska
Unowocześnienie wizerunku instytucji i dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych
Oficjalny serwis mennicy z pełnym repozytorium produktów? Tego jeszcze nie robiliśmy! Dlatego projekt e-point SA dla Mennicy Polskiej był interesującym doświadczeniem dla wszystkich, którzy brali w nim udział.
Współpraca rozpoczęła się w ubiegłym roku. Klient zgłosił się do e-point sygnalizując konieczność zbudowania serwisu internetowego według całkowicie nowej filozofii funkcjonalnej i wizualnej. Pracownicy Mennicy obsługujący dotychczasową stronę natykali się na ograniczenia, które uniemożliwiały dalszy rozwój platformy, a sama witryna nie była dostępna dla urządzeń mobilnych.
"Potrzeba przebudowy strony była ściśle związana z realizacją naszej strategii marketingowej. Chcieliśmy wyjść poza schemat postrzegania Mennicy Polskiej jako podmiotu zajmującego się wyłącznie biciem monet".
Zależało nam na prezentacji różnych obszarów biznesowych Grupy, które prężnie się rozwijają i sprawiają, że nasza marka nabiera nowego, szerszego znaczenia. Nowy serwis miał ukazywać treści w nowoczesny i ergonomiczny sposób, przy utrzymaniu elementów nawiązujących do naszej 250-letniej tradycji - dodaje Marta Wolicka.
W efekcie nasze zadanie objęło:
- opracowanie pełnego projektu architektury informacji dla nowego ekosystemu internetowego, składającego się z kilku serwisów Mennicy
- opracowanie projektu graficznego
- stworzenie nowego serwisu zgodnie z technologią Responsive Web Design, aby można go było przeglądać na urządzeniach mobilnych
- wdrożenie e-point CMS, czyli naszego CMS z funkcją tworzenia stron RWD, oraz przeszkolenie pracowników Mennicy z nowego dla nich narzędzia
- hosting i utrzymanie serwisu po jego uruchomieniu
Klient zlecił także opracowanie koncepcji tzw. katalogu produktów. Zadanie miało objąć pełną agregację i uporządkowanie opisów sprzedawanego asortymentu wraz z możliwością łatwego administrowania nim. Dotychczas oferowane produkty były rozproszone i zarządzane z wielu różnych poziomów, co dodatkowo komplikowało proces sprzedaży. Stworzona koncepcja miała na celu ułatwienie dotarcia do oferty, a tym samym również zwiększenie współczynnika konwersji na stronie.
W trakcie rozmów z Klientem uznaliśmy także, że budując treść i formę nowego serwisu warto wyeksponować mało znane fakty, z których Mennica Polska może być dumna. Instytucja ta działa od 1766 r. i obecnie nie tylko produkuje polskie monety obiegowe, ale i numizmaty czy odznaczenia państwowe i resortowe. Dysponuje jednym z najnowocześniejszych parków maszynowych na świecie w zakresie produkcji menniczej - dzięki temu, o czym wie niewielu, realizuje zamówienia dla banków centralnych na kilku kontynentach. Zajmuje się również produkcją, sprzedażą i przechowywaniem złota inwestycyjnego, prowadzi działalność deweloperską i obsługę automatów biletowych oraz kart miejskich, a także zajmuje się przetwórstwem metali szlachetnych. Wzmocnienie przekazu dotyczącego tych segmentów działalności także miało na celu m.in. usprawnienie procesów sprzedaży.
Częścią zadania było także zbudowanie w strukturze serwisu działu relacji inwestorskich z prawdziwego zdarzenia.
"Zależało nam na tym, aby nasi Klienci postrzegali Mennicę całościowo, nie jako kilkadziesiąt mniejszych, wyspecjalizowanych spółek, ale jako grupę kapitałową. Dlatego niezbędne stało się również uporządkowanie oraz odświeżenie treści".
Realizacja - jak to zrobiliśmy:
Zaangażowaliśmy się w projekt do tego stopnia, że finalnie dostarczyliśmy Klientowi znacznie więcej projektów IA (architektura informacji) oraz GUI (projekt graficzny) niż pierwotnie planowano.
Zaczęliśmy od dokładnego przestudiowania statystyk odwiedzalności dotychczasowego serwisu, aby dowiedzieć się więcej o typowym odbiorcy strony Mennicy Polskiej. Czego szuka? Jak długo pozostaje w serwisie? Z jakich narzędzi korzysta? Równolegle prowadziliśmy identyfikację grup docelowych po stronie Klienta - spotykaliśmy się z reprezentantami poszczególnych spółek Mennicy, prowadząc analizę ich potrzeb.
W wyniku tej analizy zaproponowaliśmy Klientowi m.in.:
- przesunięcie akcentu informacyjnego z opisu firmy na opis oferty
- kategoryzowanie menu
- podział nawigacji produktowej na obszary, aby odbiorca mógł łatwiej znaleźć potrzebne dane
W katalogu produktów zaproponowaliśmy natomiast:
- nowoczesną nawigację, zawierającą filtry zawężające (tzw. facet filters) oraz tagi
- karty dla każdego produktu - rozwiązanie stosowane w typowym e-commerce
- wyróżnienia ("Może zainteresować cię również...")
Po przeprowadzeniu analizy przyjęliśmy również, że serwis powinien być utrzymany w jasnej kolorystyce i minimalistycznej konwencji. Kompozycja i ogólny przekaz miały być jak najbardziej oszczędne, wręcz konserwatywne. Zastosowaliśmy bardzo proste, klasyczne menu, tzw. flat design - bez zaokrągleń, ozdób i cieni. Zdecydowaliśmy się również na fonty szeryfowe oraz piętrową konstrukcję stron.
Nigdy nie pracowaliśmy dla Klienta, który ma tak bogatą historię - mówi Łukasz Franczuk, head of UX design w e-point - Istotne więc było umiejętne połączenie tradycji z nowoczesnością - czyli elementów kojarzących się z produkcją menniczą z nowoczesnym layoutem strony, przystającym do wymogów dzisiejszych standardów projektowych.
Równolegle toczyły się prace nad wdrożeniem rozwiązania na platformie e-point CMS (dawniej ActiveContent), czyli naszego CMS z funkcją tworzenia stron RWD, oraz przeszkolenie pracowników Mennicy z nowego dla nich narzędzia. Naszym zadaniem było nie tylko "przełożenie" nowego serwisu do menadżera treści, ale też zintegrowanie go z Notorią - narzędziem do prezentacji sprawozdań finansowych dla spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zintegrowaliśmy e-point CMS także z wewnętrznym systemem transakcyjnym SAP w Mennicy Polskiej, skąd pobierane są dane m.in. do prezentacji aktualnych kursów złota i walut.
Wykorzystana technologia
e-point CMS
(dawniej ActiveContent)
Pozwala w pełni kontrolować cały ekosystem cyfrowego doświadczenia użytkownika, niezależnie od kanału: od urządzeń stacjonarnych poprzez mobilne, aż po ekrany w obiektach fizycznych.
Jest to rozwiązanie klasy enterprise, które zapewnia:
• pierwszorzędną obsługę klienta we wszystkich kanałach komunikacji
• zarządzanie wieloma witrynami językowymi z jednego, centralnego miejsca
• tworzenie niestandardowych kreacji w sposób niezależny, bez konieczności wsparcia agencji
ani wewnętrznego IT
• obsługę wieloetapowego procesu akceptacji treści
• gwarancję najwyższego standard suportu, dostępności i bezpieczeństwa
Realizowaliśmy projekt w metodyce SCRUM, a w spotkaniach podsumowujących poszczególne etapy projektu uczestniczyli przedstawiciele Klienta.
Dzięki temu, że spotykaliśmy się z przedstawicielami Mennicy regularnie, byli oni na bieżąco z postępami prac i mogli wpływać na ich przebieg czy zakres. Klient dzięki systematycznemu raportowaniu otrzymał dostęp do środowiska testowego znacznie wcześniej niż ma to miejsce w innych projektach. To na pewno wpłynęło pozytywnie na komfort po obu stronach - przedstawiciele Klienta mieli więcej czasu, aby przyzwyczaić się do nowego systemu prezentacji treści, a my mieliśmy pewność, że działamy zgodnie z wizją przyjętą przez zleceniodawcę.
Projekt ujrzał światło dzienne we wrześniu 2015 roku. Zmiana wizerunku Mennicy na bardziej nowoczesny jest widoczna od razu. Umowa Mennicy Polskiej z e-point przewiduje również hosting i utrzymanie serwisu po jego uruchomieniu - cieszymy się więc, że to nie koniec, a zaledwie pierwszy etap naszej współpracy.
Możemy pomóc również Tobie. Napisz do nas, a my przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb biznesowych i ustalimy, co możemy zrobić, aby poprawić doświadczenia pracowników i klientów Twojej firmy.
Porozmawiajmy. Napisz do nas.