Cyfrowa Transformacja Skarbiec TFI — Jak zaprojektowaliśmy system, który jest blisko klienta

Skarbiec TFI

Platforma, która pozwala klientom na intuicyjne zarządzanie inwestycjami

27 lis 2024

Skarbiec TFI SA to jedno z najbardziej doświadczonych towarzystw funduszy inwestycyjnych w Polsce, zarządzające aktywami o wartości około 5 miliardów złotych. Z ponad 80 tysiącami klientów indywidualnych oraz 1500 instytucjami na pokładzie, Skarbiec ma ambicję stać się jednym z liderów cyfrowej transformacji w branży.

Wiedząc, że w nadchodzących latach kanał cyfrowy będzie kluczowym sposobem pozyskiwania klientów, Skarbiec postanowił zainwestować w nowoczesny system do pozyskiwania i obsługi klientów.

Klient
Skarbiec TFI

"Docelowo chcemy, żeby platforma była jednym z głównych kanałów dystrybucji Towarzystwa. Chcemy zmienić formułę dystrybucji produktów TFI z klasycznej na bardziej zaawansowaną technologicznie, co jest zgodne z trendami rynkowymi w szeroko pojętej branży finansowej."

Piotr Szulec

Prezes Skarbiec Holding i Skarbiec TFI

Klient cyfrowy w centrum uwagi

Zespół Skarbiec TFI zgłosił się do e-point z jasnym celem: zbudować platformę, która pozwoli klientom na intuicyjną samoobsługę i swobodne zarządzanie inwestycjami. Motorem napędowym projektu było zwiększenie zaangażowania klientów oraz konwersji sprzedażowej. 

Cyfrowa ofensywa Skarbca miała również stanowić odpowiedź na coraz mocniej zaznaczające swoją obecność na rynku platformy oferujące alternatywne formy inwestowania.

Odejście od tradycyjnych modeli na rzecz nowoczesnych rozwiązań

Większość polskich towarzystw funduszy inwestycyjnych korzysta z systemów opartych na architekturze "systems of record", które skupiają się głównie na produkcie, w tym w szczególności przetwarzaniu transakcji i zgodności operacyjnej. Takie podejście zapewnia, że wszystkie procesy są zgodne z regulacjami i wymogami działu compliance. Jednak w erze cyfrowej ten model nie spełnia oczekiwań współczesnych użytkowników, którzy są przyzwyczajeni do nowoczesnych, intuicyjnych rozwiązań, takich jak aplikacje bankowe i platformy e-commerce. Dla firm, które chcą zdobywać nowych klientów i rozwijać się na dynamicznym rynku, konieczne jest przejście na bardziej klientocentryczne systemy.

W obliczu tych wyzwań Skarbiec TFI zrozumiał, że konieczne jest przyjęcie modelu systemu skoncentrowanego na kliencie i jego cyfrowym doświadczeniu (“system of engagement”*) na każdym etapie ścieżki klienta — od zainteresowania ofertą aż po aktywne zarządzanie swoim portfelem.

Identyfikacja potrzeb

Aby przeprowadzić skuteczną transformację, projekt rozpoczęliśmy od etapu UX Foundation, czyli od dobrego zrozumienia wyzwania i celów projektu. Zależało nam na tym, aby dokładnie przeanalizować zarówno potrzeby biznesowe Skarbiec TFI, jak i oczekiwania klientów zainteresowanych inwestowaniem nadwyżek finansowych.

 Analiza objęła m.in.:

 Identyfikację problemów istniejącego rozwiązania — Analiza istniejącego systemu, by zrozumieć konkretne trudności, z jakimi borykają się klienci.

 Identyfikację potrzeb biznesowych — Analiza kluczowych funkcji poprzedniego systemu, które były najczęściej wykorzystywane oraz ograniczeń, które blokowały rozwój biznesu.

 Benchmarking — Przegląd popularnych platform inwestycyjnych i systemów innych TFI w poszukiwaniu dobrych wzorców; poszukiwanie inspiracji w popularnych systemach e-commerce, bankowościach internetowych itp.

 Analizę ograniczeń prawnych (wynikających z mocno regulowanego rynku) w zakresie zastosowania różnego rodzaju rozwiązań optymalizujących doświadczenie użytkownika.

"Rozpoczęcie projektu od dogłębnej analizy i projektowania UX to najlepszy sposób na precyzyjne określenie wymagań i odpowiednie przygotowanie do etapu wdrożenia. Taki podział prac pomaga zminimalizować ryzyko nieporozumień i znacząco przyspiesza realizację celów biznesowych"

Łukasz Franczuk

Design Expert

e-point SA

Linkedin logo

Ścieżka klienta — odkrywanie barier i emocji

W etapie UX Foundation,na podstawie zgromadzonej wiedzy i danych, opracowaliśmy również ścieżkę klienta (customer journey) inwestującego w fundusze inwestycyjne. 

Skupiliśmy się na wyszukaniu na ścieżce kluczowych momentów, które mają istotny wpływ na doświadczenie użytkownika. Zidentyfikowaliśmy miejsca, w których klienci mogą napotykać bariery, takie jak np. długi i żmudny proces zakładania konta, niejasności w procesach zakupu, nieczytelna oferta. 

Szczególną uwagę zwróciliśmy na momenty związane z negatywnymi emocjami użytkownika, takie jak frustracja, niepewność czy zagubienie, które mogą wystąpić podczas interakcji z platformą self-service udostępnioną przez TFI. Dzięki temu mogliśmy opracować rozwiązania, które skutecznie pomagają przechodzić nawet złożone procesy i zwiększają satysfakcję użytkowników. 

Dlaczego nie stać Cię na zły UX?

grafika_tablet_zly_UX

Proof of Concept — Test kluczowych ścieżek użytkownika 

W ciągu kilku tygodni opracowaliśmy Proof of Concept (PoC) z nową koncepcją UX oraz interfejsami graficznymi dla trzech kluczowych ścieżek klienta Skarbca. Dzięki temu szybko sprawdziliśmy w badaniach Friends&Family, czy nasze założenia dla nowego interfejsu są zrozumiałe dla użytkowników. 

Sprinty UX — Efektywna praca iteracyjna

Po zatwierdzeniu kierunku projektu przystąpiliśmy do pracy w 3-tygodniowych Sprintach UX, koncentrując się na kluczowych obszarach i ścieżkach użytkownika-opracowaliśmy m.in. dashboard, proces zakładania konta w systemie, proces weryfikacji tożsamości i zakup produktu inwestycyjnego. 

Rola architekta systemów

W procesie projektowym brał aktywny udział Architekt Systemów, który czuwał nad wdrażalnością opracowanych pomysłów i ich zgodnością z możliwościami technologicznymi oraz ograniczeniami systemu back-end (B/E) odpowiedzialnego za przetwarzanie zleceń nabycia, umorzenia oraz zamiany jednostek. 

Dalsze testowanie i optymalizacja

Gdy system został wydevelopowany, przeszliśmy do testów pod okiem zespołu UX/UI. Celem tych testów było uzyskanie dalszych informacji zwrotnych i optymalizacja rozwiązania przed wdrożeniem.

Platforma inwestycyjna z pełnym zakresem funkcji

Dzięki starannemu projektowi UX opracowaliśmy zestaw funkcji, które poprawiają komfort obsługi i podnoszą zaangażowanie użytkowników:

Uproszczone zakładanie konta – prościliśmy proces rejestracji, gdzie pełna weryfikacja tożsamości następuje dopiero przy pierwszym zakupie, co znacząco wspiera konwersję.

Bezpieczna weryfikacja tożsamości przez moje.id – wprowadziliśmy zgodną z regulacjami identyfikację użytkowników, zwiększając zaufanie do platformy.

Wizualizacja danych inwestycyjnych – umożliwiliśmy analizę wyników historycznych dzięki interaktywnym wykresom, co pomaga użytkownikom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji.

Przystępny język i intuicyjne procesy – zastosowaliśmy proste komunikaty, które ułatwiają poruszanie się po platformie.

Katalog produktów inwestycyjnych – pełna oferta dostępna w jednym miejscu.

Personalizowany dashboard – dostosowany do potrzeb użytkowników, co zwiększa ich zaangażowanie.

Etap UX stanowił fundament technologicznego sukcesu projektu, ponieważ:

Pomógł precyzyjnie określić potrzeby klienta

Doprecyzowanie wymagań biznesowych i funkcji z perspektywy użytkownika ułatwiło zdefiniowanie optymalnych rozwiązań, idealnie dopasowanych do oczekiwań klientów Skarbiec TFI.

Dostarczył podstawy do stworzenia stabilnej architektury aplikacji

Wnioski z analizy UX pozwoliły opracować architekturę aplikacji, która wspiera spójność technologii i ułatwia integrację nowych funkcji.

Umożliwił weryfikację założeń z użytkownikami

Etap Proof of Concept dał możliwość przetestowania kluczowych procesów i interfejsów, co zapewniło zgodność rozwiązań z potrzebami użytkowników i intuicyjność działania platformy.

Pozwolił na precyzyjną wycenę projektu

Dzięki zebranym informacjom z etapu UX mogliśmy określić dokładny zakres prac i kosztów, co przyspieszyło proces decyzyjny i zwiększyło przejrzystość działań.

Napisz do nas.
 

Podobne case studies