Jak brak strategii UX może doprowadzić do niepowodzenia projektu?
-
Jakie są najczęściej popełniane błędy związane z ignorowaniem UX
-
Jakie konsekwencje ma zaniedbanie UX
-
Jak błędy wynikające ze złego UX mogą powodować wysokie, mierzalne straty
Nadal zdarza się, że firmy – szukając oszczędności – rezygnują z badań i projektowania UX. Wychodzą z założenia, że sami najlepiej znają swoich klientów, ich oczekiwania i potrzeby. Decyzje i projekty oparte na takich niepełnych wnioskach mogą jednak mieć katastrofalne konsekwencje.
W rzeczywistości firmy, które zaniedbują badania UX dysponują jedynie informacją o tym, co robią klienci. Brakuje im odpowiedzi na pytania “dlaczego” i “jak”. Może się więc zdarzyć, że chociaż z perspektywy biznesu gotowy projekt spełnia wszystkie założenia, to klienci nie będą chcieli z niego korzystać. A wprowadzanie zmian na etapie gotowego produktu to kosztowny i czasochłonny proces.
Najczęstsze błędy związane z ignorowaniem UX
Ignorowanie UX na etapie projektowania, wdrażanie projektów bez przeprowadzenia odpowiednich badań i brak ciągłej pracy nad usprawnieniami prowadzą do szeregu błędów, które negatywnie wpływają na satysfakcję użytkowników i zyski firmy. Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane błędy, ich wpływ na działalność firmy oraz możliwe rozwiązanie problemu.
1. UX to tylko (ładny) wygląd
Wpływ na firmę: Nadal zdarza się, że projektowanie UX rozumiane jest jako tworzenie ładnego produktu. Takie myślenie sprawia, że podczas projektowania skupiamy się wyłącznie na wyglądzie poszczególnych elementów, a nie interakcji użytkownika z produktem, co może skutkować błędami i problemami na ścieżce zakupowej.
Rozwiązanie: UX oznacza jednak nie ładność, a użyteczność, interakcje od początku do końca ścieżki użytkownika. Stworzenie i wykorzystanie strategii UX oznacza świadome podejście do tworzenia i wdrażania interakcji użytkownika z naszym produktem lub usługą – tak, aby spełnić jego oczekiwania i jednocześnie osiągnąć własne biznesowe cele.
2. Pomijanie potrzeb użytkowników
Wpływ na firmę: Decyzje projektowe oparte wyłącznie na pomysłach i wnioskach z wewnątrz firmy mogą prowadzić do tworzenia rozwiązań, które nie odpowiadają potrzebom użytkowników, co zwiększa ryzyko niepowodzenia projektu i opóźnień oraz podnosi koszty wdrożenia ze względu na konieczność poprawek.
Rozwiązanie: Przeprowadzanie regularnych badań z rzeczywistymi użytkownikami oraz testów użyteczności pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb i szybkie reagowanie na ewentualne problemy.
3. Brak testów użyteczności
Wpływ na firmę: Brak testów na etapie projektowania i podczas procesu deweloperskiego sprawia, że błędy i blokery mogą zostać wykryte dopiero po wdrożeniu produktu. Negatywnie wpływa to na satysfakcję użytkowników, a koszty napraw „na produkcji” są wyższe niż w czasie prac projektowych.
Rozwiązanie: Regularne testowanie funkcji i interfejsów z udziałem prawdziwych użytkowników podczas procesu projektowego pozwala na szybkie wykrywanie i naprawianie błędów, co minimalizuje ryzyko wykrycia problemów dopiero po wdrożeniu.
4. Pomijanie dostępności cyfrowej, czyli nieczytelność
Wpływ na firmę: Większość z nas w jakimś stopniu – czasowo lub permanentnie – miało, ma lub będzie miało pewne ograniczenia w percepcji lub interakcji z rozwiązaniami cyfrowymi, które nie zostały dostosowane do takich sytuacji. Brak dostępności odbija się na konwersji. Ponadto wykluczenie osób z niepełnosprawnościami może prowadzić do utraty części rynku, a także do konsekwencji prawnych związanych z brakiem zgodności rozwiązania z przepisami o dostępności.
Rozwiązanie: Projektowanie stron i aplikacji zgodnie ze standardami dostępności, takimi jak WCAG, pozwala na stworzenie produktów dostosowanych do potrzeb wszystkich użytkowników, jednocześnie eliminując ryzyko prawne.
5. Zbyt złożone interfejsy
Wpływ na firmę: Interfejsy, które są zbyt skomplikowane w stosunku do potrzeb użytkowników, mogą powodować frustrację, co może skutkować większą liczbą porzuceń procesu zakupu produktu lub usługi.
Rozwiązanie: Uproszczenie interfejsu poprzez minimalizowanie zbędnych elementów oraz zapewnienie intuicyjnej nawigacji zwiększa wygodę użytkowników oraz współczynnik konwersji.
6. Niezrozumiały język
Wpływ na firmę: Zbyt skomplikowany język, żargon lub nadmierne uproszczenia mogą skutkować obniżeniem zaangażowania użytkowników, którzy mogą nie zrozumieć prezentowanej im treści. Prowadzi to do zwiększenia współczynnika porzuceń i utraty zysków.
Rozwiązanie: Stosowanie dopasowanego (najczęściej prostego) języka i terminów, którymi już posługują się użytkownicy sprawi, że zrozumieją, o co nam chodzi. Zwiększa to zaangażowanie użytkowników i redukuje ryzyko porzucenia procesu zakupowego.
Błąd UX | Wpływ na firmę | Rozwiązanie |
Skupienie na wyglądzie | Błędy na ścieżce użytkownika, które utrudniają proces zakupowy |
Świadome podejście do tworzenia i wdrażania interakcji użytkownika z produktem |
Pomijanie badań użytkowników | Rozwiązania niedopasowane do potrzeb klientów, wysokie koszty poprawek | Przeprowadzenie regularnych badań z użytkownikami i testów użyteczności |
Brak testów użyteczności | Konieczność naprawiania błędów, które zostały zidentyfikowane dopiero po ukończeniu projektu | Testowanie funkcji i interfejsów z użytkownikami na każdym etapie projektu |
Brak dostępności cyfrowej | Wykluczenie osób z niepełnosprawnościami, negatywne konsekwencje prawne | Projektowanie zgodne ze standardami dostępności (WCAG) |
Zbyt skomplikowane interfejsy | Niska satysfakcja użytkowników, spadek konwersji | Uproszczenie interfejsu, zapewnienie intuicyjnej nawigacji |
Niezrozumiały język | Zmniejszenie zaangażowania użytkowników, wzrost wskaźnika porzuceń | Użycie prostego, jasnego języka, dostosowanego do grupy docelowej |
Przykłady błędów wynikających z niewystarczających badań UX
Walmart
Firma Walmart zadała swoim klientom proste pytanie: „Czy chciałbyś, aby Walmart był mniej zawalony produktami?”. Odpowiedź brzmiała „tak”. Walmart zdecydował się więc uruchomić program zmniejszenia zagęszczenia produktów i uczynienie sklepów łatwiejszymi w nawigacji. Inicjatywa ta doprowadziła jednak do znacznego spadku sprzedaży, co ostatecznie kosztowało Walmart około 1,85 miliarda dolarów.
Chociaż początkowe raporty dotyczące zadowolenia klientów były pozytywne, strategia okazała się porażką. Redukując liczbę produktów w sklepach, Walmart stracił z oczu swój główny cel, jakim było zapewnienie szerokiej gamy tanich towarów. Jakie błędy popełniono? Zadano pytanie typu „tak/nie” i wyciągano wnioski wyłącznie na podstawie deklaracji badanych, bez obserwowania ich realnych zachowań.
Citigroup
W 2020 roku bank – w imieniu producenta kosmetyków Revlon – wysłał wierzycielom firmy prawie miliard dolarów zamiast zaledwie 7,8 miliona. Problemem okazał się zagmatwany proces wykonywania przelewów. Najłatwiejszym (a być może jedynym) sposobem na przeprowadzenie takiej transakcji było wprowadzenie jej do systemu tak, jakby spłacała pożyczkę w całości, przesyłając zleconą przez klienta cześć na konta pożyczkodawców, a całą resztę na wewnętrzne konto Citibank. Podwykonawca nie wypełnił poprawnie formularza i cała kwota trafiła do pożyczkodawców.
Chociaż transakcja musiała być zaakceptowana przez trzy kolejne osoby, żadna nie zauważyła błędu. Problemem w tym przypadku było korzystanie z przestarzałego, skomplikowanego i nieintuicyjnego systemu oraz dług technologiczny narastający od ponad 20 lat. To pokłosie rygorystycznych standardów, które muszą spełniać systemy finansowe – każda zmiana i nowe wdrożenie oznaczałyby ogromne koszty. Bez testowania i usprawnień User Experience stare systemy będą coraz trudniejsze w użytkowaniu, a błędy coraz częstsze i bardziej kosztowne.
Wczesna inwestycja w UX pozwala uniknąć kosztownych błędów
Inwestowanie w UX od samego początku projektu to także sposób na budowanie spójnego doświadczenia produktu, która jest w stanie spełnić potrzeby użytkowników, a czasem wyprzedzać ich oczekiwania.
Zamiast traktować UX jako późniejszy dodatek, który trzeba "naprawić" na końcowych etapach prac, warto zrozumieć, że jest to proces ciągły, który powinien być prowadzony równolegle z – a może nawet przed – rozwojem technologicznym i biznesowym.
Dowiedz się, jak usprawnienia w obszarze UX pozwoliły klientom e-point zaprojektować systemy, które spełniają zarówno potrzeby biznesu, jak i oczekiwania użytkowników.