Jak dzięki strategii UX obniżyć koszty i zwiększyć satysfakcję klientów?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie efekty przynosi inwestycja w UX i jakich problemów pozwala uniknąć
- Dlaczego warto prowadzić badania UX na każdym etapie wdrożenia
- Jakie są długofalowe korzyści wynikające z inwestycji w UX
Zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązania, które będzie jednocześnie innowacyjne i zorientowane na użytkownika, wymaga jasnego planu, szczegółowych badań, wyczerpujących testów, ale przede wszystkim inwestycji czasu i funduszy. Szybko się jednak zwróci, gdy okaże się, że gotowy produkt zapewnia użytkownikom najwyższej jakości doświadczenia i spełnia wszystkie początkowe wymagania.
Dobrze przemyślana strategia UX, stworzona już na etapie projektu, pozwoli uniknąć błędów i niepotrzebnych kosztów na dalszych etapach wdrożenia. Zapewni, że finalny produkt będzie spełniał zarówno potrzeby biznesowe, jak i oczekiwania użytkowników. Sprawdź, w jaki sposób uwzględnienie User Experience pozwala zredukować koszty i zwiększyć skuteczność projektowanego rozwiązania.
Jak stworzyć rozwiązanie, do którego klienci chcą wracać?
User Experience to coś więcej niż wizualny aspekt projektu, ułożenie elementów i dopasowanie kolorów w aplikacji czy na stronie internetowej. UX obejmuje bowiem całą interakcję użytkownika z produktem czy rozwiązaniem. Ma zapewnić spójne i logiczne doświadczenie na każdym etapie kontaktu z marką.
Stworzenie strategii UX polega na poznaniu, przeanalizowaniu i uwzględnieniu potrzeb przyszłych użytkowników, przy zachowaniu celów biznesowych. Odpowiednio przygotowany projekt UX zbiera w jednym miejscu wymagania biznesu i użytkowników oraz dostępne (technologiczne i ekonomiczne) zasoby przydzielone do projektu. Każdy z tych elementów musi być brany pod uwagę, aby stworzyć rozwiązanie, które będzie skutecznie realizować założony cel.
Dlaczego doświadczony projektant pyta użytkownika o zdanie?
UX to użyteczność, a o użyteczności projektowanego rozwiązania dowiadujemy się, pytając użytkowników o zdanie. Doświadczony projektant zna obowiązujące zasady i aktualne trendy, ale rozwiązanie właściwe w danym miejscu zależy od tego, co w skrócie nazywamy kontekstem, czyli sytuacją i potrzebami użytkownika. Kim jest, co chce osiągnąć. Na te pytania odpowiadają badania potrzeb użytkowników, natomiast zaprojektowane już widoki i ścieżki użytkowników poddajemy testom użyteczności
Dzięki zrozumieniu sposobu korzystania z produktu identyfikujemy błędy i blokady, a także upewniamy się, że cele projektu są trafne lub wymagają korekty. Analizy te, przeprowadzane na różnych etapach projektowania, przynoszą największe korzyści, gdy ich wyniki są wdrażane jak najwcześniej.
Warto pamiętać!
Dane, którymi firmy dysponują (dane ilościowe z obecnie funkcjonujących rozwiązań, segmentacja klientów), mogą być do pewnego stopnia cenne na wczesnych etapach projektowania. Dane analityczne są szczególnie przydatne na przykład w projektowaniu dla e-commerce, gdzie drobne poprawki w zakresie doświadczeń użytkownika mogą znacząco wpłynąć na konwersję i wzrost przychodów istniejącego sklepu.
Nie zastąpią one jednak jakościowych badań potrzeb oraz testów użyteczności prototypów przy tworzeniu nowego sklepu lub większym redesignie – to one dają nam pewność, że przed wdrożeniem dobrze rozumiemy naszych użytkowników.
Regularne analizy UX wspierają rozwój i konkurencyjność
Nawet najlepiej zaprojektowany i przebadany sklep lub serwis transakcyjny po pewnym czasie (zwykle już w perspektywie dwóch lat) wymaga zmian. Z czasem użytkownicy oczekują innowacji, które spotykają gdzie indziej. Nawet jeśli nie czujemy na karku oddechu konkurencji z naszej branży, pamiętajmy, że użytkownicy oczekują usług cyfrowych dostosowanych do ich aktualnych potrzeb. Ich brak odbija się negatywnie na emocjach klientów, czyli bardzo często na sprzedaży.
Jak temu przeciwdziałać? Regularne audyty UX, oparte na ilościowej i jakościowej analizie zachowań użytkowników, pozwalają na bieżąco identyfikować problemy na ścieżce klienta i wprowadzać usprawnienia, które realnie przekładają się na sukces finansowy produktu.
Przeprowadzenie badań UX jeszcze przed rozpoczęciem prac deweloperskich pozwala uniknąć kosztownych zmian na późniejszych etapach. Co więcej, wczesna inwestycja w UX skraca czas potrzebny na doprowadzenie produktu do końca w optymalnym dla klientów kształcie, co pozytywnie wpływa zarówno na zadowolenie użytkowników, jak i finalne koszty wdrożenia.
UX jako narzędzie optymalizacji procesów i obniżania kosztów
Z drugiej strony, dobrze zaplanowany UX optymalizuje procesy wewnętrzne i znacząco redukuje koszty operacyjne, od fazy projektowej po wdrożenie. Badanie i optymalizacja doświadczeń użytkownika pomagają zidentyfikować i wyeliminować zbędne, czasochłonne lub kosztowne etapy – zarówno w fazie projektowej, jak i podczas prac deweloperskich.
Projekt UX przyspiesza cały cykl życia produktu i usprawnia komunikację między zespołami pracującymi nad rozwiązaniem. Redukuje także potrzebę licznych iteracji i testów na późniejszych etapach wdrożenia. Dzięki temu, że wszystkie działania są lepiej zaplanowane, a potrzeby użytkowników dobrze zrozumiane, można uniknąć kosztownych poprawek, modyfikacji czy wydłużających się terminów realizacji kolejnych etapów projektu.
Ostatecznie, w finalnym produkcie, odpowiednio zaplanowana strategia UX produktu przyczynia się do zredukowania liczby błędów oraz zautomatyzowania i uproszczenia wielu zadań, zarówno po stronie klientów, jak i pracowników. W efekcie firma może znacznie zredukować koszty operacyjne – na przykład te związane z czasem pracy koniecznym do utrzymania produktu lub obsługą klienta.
Czy wiesz, że...
...Citigroup – w imieniu producenta kosmetyków Revlon – wysłał pożyczkodawcom firmy prawie miliard dolarów zamiast zaledwie 7,8 miliona. Problemem okazał się zagmatwany proces wykonywania przelewów. Podwykonawca nie wypełnił poprawnie formularza i do wierzycieli, zamiast pojedynczej raty, trafiła cała kwota pożyczki.
Źródło: Reuters
Długofalowe korzyści wynikające z inwestycji w UX
Firmy, które traktują użyteczność jako kluczowy element swoich produktów, osiągają wyższy poziom satysfakcji klientów, co bezpośrednio przekłada się na lojalność, lepsze wyniki finansowe i może dać przewagę nad konkurencją. Inwestowanie w UX od samego początku projektu to także sposób na budowanie spójnego doświadczenia produktu, która jest w stanie spełnić potrzeby użytkowników, a czasem wyprzedzać ich oczekiwania.
Zamiast traktować UX jako późniejszy dodatek, który trzeba "naprawić" na końcowych etapach prac, warto zrozumieć, że jest to proces ciągły, który powinien być prowadzony równolegle z – a może nawet przed – rozwojem technologicznym i biznesowym.
Firmy, które zyskały na wykorzystaniu dobrego UX
|
Inwestycja w UX to oszczędność czasu i pieniędzy
UX to kluczowy element, który bezpośrednio wpływa na sukces każdego projektu. Inwestowanie w User Experience już na wczesnym etapie pozwala zaoszczędzić czas i zasoby finansowe.
Odpowiednie połączenie funkcjonalności i użyteczności sprawia, że użytkownicy chętniej korzystają z narzędzi, co przekłada się na ich zadowolenie oraz lojalność. Uwzględnienie UX od początku realizacji projektu pomaga uniknąć kosztownych poprawek i znacząco zwiększa szanse na osiągnięcie zamierzonych celów.