Precyzyjna informacja produktowa sposobem na zmniejszenie liczby zwrotów w sklepie online
Precyzja komunikacji to jedna z najważniejszych wartości firm e-commerce. Im mniej niedociągnięć w zakresie informowania o produktach, tym większe zadowolenie klientów, a – co za tym idzie – mniejsza liczba zwrotów. Z tego powodu ważne jest dostarczanie kupującym spójnej informacji na temat oferty. W poniższym artykule skupiamy się na wpływie, jaki precyzyjne informacje o produktach mają na liczbę zwrotów w sklepie internetowym.
Klienci korzystający z e-commerce’ów są bardzo świadomi. Potrafią sortować produkty według ceny i korzystać z porównywarek cenowych. Oferowanie najniższych cen na rynku nie zawsze jest możliwe do zrealizowania. Trzeba więc wyróżnić produkty w inny sposób – na przykład dokładnie zarządzając informacją produktową. W ten sposób można dostarczyć potencjalnym klientom aktualne, prawidłowe treści, potrzebne im do podjęcia decyzji zakupowej.
Dostępność licznych narzędzi do automatyzacji sprzedaży sprawia, że najszybciej rozwijają się te marki, które wykorzystują najnowocześniejsze technologie. Przy ogromnej konkurencji walkę o klienta wygrywa firma, która jest w stanie natychmiastowo reagować na zmieniające się warunki, np. w sposób automatyczny obniżać cenę idealnie w momencie, gdy konkurencja decyduje się na podobny ruch.
Błędy dotyczące informacji produktowej jako przyczyna dużej liczby zwrotów
Statystyki jednoznacznie pokazują, że zaniedbania w zakresie jakości i poprawności informacji produktowych prowadzą do niezadowolenia klientów. Wystarczy w tym miejscu przytoczyć dwie informacje z branżowych raportów.
- Aż 70% klientów opuszcza strony produktowe, które zawierają niespójne informacje.
- Rozbieżności między opisem i zdjęciami produktu a jego faktycznym stanem są powodem 35% zwrotów. Wprawdzie dane te odnoszą się do sektora fashion, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że sytuacja tyczy się też innych kategorii.
Specyfika handlu internetowego sprawia, że powyższych statystyk nigdy nie uda się ograniczyć do zera, ale sprawne zarządzanie informacją produktową gwarantuje obniżenie tych wskaźników. Obecność wydajnego system PIM pozwala bowiem minimalizować niedociągnięcia takie jak błędy w opisach produktowych, nieaktualne dane czy też brak istotnych informacji.
Nowa jakość zarządzania informacją produktową za sprawą systemów PIM
Aby mówić o korzyściach wynikających ze stosowania systemu PIM w kontekście redukcji liczby zwrotów, warto dokładniej poznać tego typu oprogramowanie. Systemy PIM (Product Information Management), jak sama nazwa wskazuje, są tworzone z myślą o usprawnieniu zarządzania informacją produktową.
Firmy, które decydują się na wdrożenie systemu do zarządzania informacją produtkową, zauważają następujące korzyści:
- Centralne źródło wiedzy o produktach: system PIM to scentralizowana baza danych na temat produktów. To w tym miejscu są przechowywane wszystkie informacje o produktach, które są dystrybuowane do poszczególnych kanałów sprzedaży.
- Automatyczne aktualizacje: każda zmiana, która jest wprowadzana w ofercie, odbywa się z poziomu systemu PIM, co zapobiega rozbieżnościom w poszczególnych kanałach. Zarządzanie informacją w takim oprogramowaniu jest gwarancją spójności wszystkich danych.
- Integracje z innymi systemami: zdarza się, że niespójność danych wynika z ich przepływu między poszczególnymi systemami. Systemy PIM eliminują tego typu problemy — automatyczne integracje sprawiają, że można przekazywać dane na temat produktów do i z zewnętrznych aplikacji bez obaw o ich prawidłowość.
Przykłady popularnych systemów PIM
Obecnie na rynku jest kilka systemów PIM, które wyróżniają się jakością na tle konkurencji. Ich jakość przekłada się na popularność wśród największych firm na całym świecie.
Wymieniając najpopularniejsze systemy PIM, wspomnieć musimy takie narzędzia jak:
1. Pimcore
2. Ergonode
3. Akeneo
Jak wynika z badań, brak spójności w zakresie informacji produktowej przyczynia się do spadku lojalności klientów wobec marki. To w oczywisty sposób prowadzi do mniejszego zainteresowania ofertą firmy.
W jaki sposób wdrożenie PIM pozwala zmniejszyć liczbę zwrotów?
Firmy widzą, że efektywne zarządzanie informacją produktową przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży. Korzyść ta jest szczególnie widoczna, gdy za sprawność procesów odpowiada system PIM.
O zaletach obecności oprogramowania do zarządzania informacją produktową przekonała się firma Kitwave — brytyjska hurtownia z branży spożywczej. Specyficzną cechą Kitwave jest fakt, że w ramach jednego przedsiębiorstwa działa aż 13 marek. Taki charakter działalności wymaga ciągłego przepływu informacji produktowej między systemami w poszczególnych oddziałach.
Opieranie się na ręcznej kontroli danych nie dawało zadowalających efektów. Firma zdecydowała się wdrożyć system Akeneo PIM. Wykorzystanie tego oprogramowania dało wymierne korzyści biznesowe w postaci redukcji ilości zwrotów z 10% do imponującego 1,6%.
Dokładna informacja produktowa jako narzędzie na zmniejszenie liczby zwrotów w e-commerce
Dane jednoznacznie pokazują, że przejrzyste i spójne komunikowanie oferty jest kluczem do doskonałych doświadczeń użytkownika w handlu internetowym i obniżenia liczby zwrotów produktów.
Aby oferować najwyższy poziom satysfakcji z zakupów, warto wdrożyć system PIM w sklepie internetowym — oprogramowanie, które będzie gwarancją spójności danych na temat produktów, niezależnie od tego, w ile kanałach prowadzisz sprzedaż.
Jeśli chcesz porozmawiać o możliwościach wykorzystania systemu PIM w Twojej działalności, umów się na konsultację z naszym ekspertem. Na podstawie szczegółowej analizy opracujemy potencjalny plan działania.