Akeneo, Pimcore czy Ergonode - porównanie systemów Product Information Management (PIM)
Wybór odpowiedniego systemu Product Information Management (PIM) to kluczowy krok w optymalizacji procesów zarządzania informacjami produktowymi w e-commerce. Akeneo, Pimcore i Ergonode to trzy wiodące rozwiązania, które różnią się zakresem funkcjonalności i modelem dystrybucji.
W naszym porównaniu przyglądamy się ich mocnym i słabym stronom, integracjom oraz przykładom wdrożeń, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji, które z tych narzędzi najlepiej odpowiada na potrzeby Twojego biznesu.
Akeneo - prezentacja systemu PIM
Akeneo to system rozwijany od 2013 roku przez francuską spółkę o tej samej nazwie. Firma swoje oprogramowanie adresuje zarówno do małych sklepów internetowych, jak i globalnych marek. Na ich stronie internetowej można zapoznać się z funkcjonalnościami wszystkich 3 pakietów oferowanych przez Akeneo.
Poniżej skrótowe omówienie trzech wariantów:
źródło: Akeneo.com
- Community Edition: ta wersja oprogramowania jest bezpłatna (dystrybuowana na licencji open-source), jednak funkcjonalności tutaj obejmują jedynie system PIM. Instalacja odbywa się na serwerze klienta.
- Growth Edition: pakiet Growth Edition różni się od wersji Community m.in. modelem dystrybucji — jest udostępniany na licencji komercyjnej i w modelu SaaS.
- Enterprise Edition: w tym wariancie firmy otrzymują dodatkowo oprogramowanie do zarządzania zasobami cyfrowymi (DAM) i oprogramowanie, które gromadzi wszelkie dane związane z działalnością firmy.
Mocne strony Akeneo
Akeneo pozwala sprawnie zarządzać informacją produktową. Jednocześnie daje dużą przestrzeń do tworzenia własnych automatyzacji. W Akeneo możesz:
- Łączyć atrybuty danego produktu i umieszczać je w jego nazwie.
- Automatyzować import i eksport produktów do zewnętrznego dysku (np. Amazon S3, Google Cloud Storage lub własny serwer FTP).
- Automatycznie usuwać atrybuty produktów na podstawie określonych reguł.
- Automatyczne przypisywać produkty do konkretnej rodziny (dziedziczenie atrybutów).
- Generować opisy opisów produktów przy użyciu AI na podstawie wprowadzonych przez użytkownika informacji o produkcie.
- Automatyczne tłumaczyć treści na dowolny język;
- Usuwać duplikaty w bazie produktów;
- Pracować w trybie edycji produktów z kilkoma użytkownikami jednocześnie;
Dostępne integracje
System PIM musi być kompatybilny z zewnętrznymi aplikacjami i systemami. Pod tym względem Akeneo wypada dość dobrze. Oprogramowanie można zintegrować z popularnymi narzędziami.
Na liście integracji znajdują się takie pozycje jak m.in.:
- BigCommerce,
- Shopify,
- Adobe Commerce;
- Salesforce;
Źródło: Akeneo.com
Słabe punkty oferty Akeneo
Jako minusy systemu PIM od Akeneo należy wskazać na słabo rozwinięty mechanizm zarządzania uprawnieniami, brak modułu DAM w wersji Open source i ograniczone funkcjonalności samego systemu. Aby korzystać z modułu DAM, należy sięgnąć po rozwiązania firm trzecich lub edycję Enterprise na licencji komercyjnej.
Przykłady wdrożeń Akeneo
Wartość płynącą ze wdrożenia Akeneo dostrzegają zarówno firmy krajowe, jak i te o zasięgu globalnym. Oto kilka przykładów, o których było ostatnimi czasy głośno.
- Intersport: ta popularna sieć sklepów sportowych, która oparła przejście do świata e-commerce m.in. o system Akeneo. Wdrożenie technologii pozwoliło na skuteczne dotarcie do klienta online.
- wOkularach.pl: ten potentat z branży optycznej dzięki wsparciu firmy e-point wdrożył aplikację w technologii TWA zintegrowaną z systemem Akeneo (PIM). Zmiana ta pozwoliła poprawić wskaźniki PageSpeed Insights, co przełożyło się na poprawę efektów SEO.
Pimcore - prezentacja systemu
Źródło: Pimcore.com
Jeśli oceniamy zakres funkcjonalności oferowanych przez dany system, to Pimcore ma na starcie nieco więcej do zaproponowania niż pozostali konkurenci.
Modele dystrybucji Pimocore
Pimcore jest udostępniane w aż 5 wariantach.
- Community: system dystrybuowany na licencji open source.
- Professional: tę wersję klienci otrzymują na licencji komercyjnej.
- PaaS: Pimcore w tym wydaniu oferuje znacznie więcej niż 2 wyżej wymienione warianty — tutaj otrzymujesz m.in. nieograniczoną liczbę instalacji systemu i dostęp do istotnej funkcjonalności: Experience Portal (przestrzeni, która konsoliduje dane produktowe pochodzące ze zintegrowanych narzędzi, partnerów biznesowych, agencji marketingowych i pracowników firmy).
- Enterprise i Unlimited: oba warianty pozwalają czerpać maksimum korzyści z systemu Pimcore. W przypadku pakietu Unlimited pewne cechy oprogramowania podlegają personalizacji pod kątem potrzeb klienta.
źródło: Pimcore.com
Mocne strony Pimcore:
W przypadku Pimcore na pierwszy plan wysuwa się wszechstronność dostępnych modułów. Firma nie ogranicza się do rozwoju systemu PIM, ale oferuje też:
- Możliwość zarządzania danymi nie tylko na temat produktów, ale też klientów, pracowników i sprzedaży w różnych kanałach;
- Łatwe zarządzanie wszystkimi zasobami cyfrowymi — w Pimcore te funkcjonalności są wyszczególnione w ramach swego rodzaju dodatkowej usługi.
- zbiorcza edycja dowolnie wybranych produktów (zmiany cen, atrybutów i wariantów);
- tworzenie grup i kategorii produktowych na podstawie wybranych parametrów produktu;
- wygodne zarządzanie sprzedażą w modelu up-selling i cross-selling;
- możliwość podglądu historii zmian, wraz z informacją kto dokonał danej zmiany.
- opcja cofania zmian i porównywania wersji historycznych;
- projektowanie własnych workflow i wyświetlanie powiadomień według ustalonych warunków;
- automatyczne uzupełnianie danych produktowych.
Integracje z zewnętrznymi narzędziami
Zewnętrzne aplikacje można integrować z Pimcore za pomocą dwóch rodzajów API.
- Pakiet Open Source udostępnia GraphQL;
- Pakiet Enterprise pozwala na integrację GraphQL i Rest API;
Pod kątem dostępności gotowych integracji Pimcore nie wypada najlepiej. Jeśli takowe są, to są one tworzone przez społeczność.
Na stronie Pimcore można znaleźć listę najpopularniejszych rozszerzeń do systemu. Ich kod można pobrać z repozytorium GitHub. Oczywiście każda firma może tworzyć własne integracje według swoich potrzeb.
Słabe punkty oferty Pimcore
Gdyby szukać minusów tej mocnej oferty, należałoby wskazać:
- Słabe pokrycie tematyczne dokumentacji. Nie wszystkie funkcjonalności i operacje przeprowadzane w obrębie systemu są omówione w sposób dostatecznie szczegółowy.
- bardziej skomplikowany proces konfiguracji środowiska pracy i wdrożenia nowego pracownika;
- ograniczona responsywność (RWD) panelu Pimcore;
- brak wsparcia dla działań multichannel. Dodatkowo, tworzenie produktów z różnymi wariantami dla poszczególnych kanałów sprzedaży odbywa się tu w nieco utrudniony sposób.
Przykłady wdrożeń Pimcore
Pimcore także jest marką, po której rozwiązania sięgają najwięksi gracze.
- Krombacher: potentat na rynku browarniczym wykorzystał rozwiązania Pimcore do zarządzania zasobami cyfrowymi w całej firmie. Dzięki systemowi DAM wszyscy pracownicy i agencje marketingowe obsługujące przedsiębiorstwo, mają dostęp do jednej wspólnej bazy plików. Za pomocą automatycznych integracji pracownicy mogą wgrywać dane bezpośrednio na strony i do sklepów internetowych marki.
- Iglotex: firma e-point wdrożyła dla lidera branży mrożonej dostosowany do potrzeb system PIM. Wyzwaniem było tutaj stworzenie integracji z pozostałymi systemami, z których przedsiębiorstwo korzysta (system ERP i Nielsen brandbook). e-point stworzyło technologiczne warunki do automatycznej migracji danych ze źródeł, które nie były brane pod uwagę na etapie wdrożenia.
Ergonode - kluczowe funkcjonalności
Ostatnim z omawianych systemów jest Ergonode. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich rozwiązań oprogramowanie jest udostępniane jedynie na licencji komercyjnej.
Ergonode oferuje 4 warianty, które różnią się m.in. liczbą produktów, którymi można zarządzać w systemie, przestrzenią dyskową, liczbą użytkowników systemu i zakresem funkcjonalności oferowanych przez AI.
Źródło: Ergonode.com
Kluczowe funkcjonalności Ergonode
W skład pakietu Ergonode wchodzą systemy PIM i DAM. Taki zestaw dostarcza:
- Możliwość tworzenia opisów produktów z pomocą AI i ich automatyczne tłumaczenia na dowolną liczbę języków;
- mechanizm kontroli dostępu;
- narzędzia do szczegółowego monitoringu zmian.
- opcję masowego przesyłania plików (zdjęć, dokumentów, materiałów wideo i instrukcji). Minusem tego rozwiązania jest brak edytora zdjęć;
- możliwość tworzenia rodzin i kategorii produktowych;
- personalizowanie widoku karty produktu dostosowanej do indywidualnych preferencji użytkowników;
- opcję tworzenia produktów z myślą o modelu multichannel (z odmiennymi atrybutami dla każdego kanału);
- wygodne wprowadzanie masowych zmian na liście produktów;
- tworzenie pakietów cross-selling i up-selling;
- automatyczne grupowanie produktów na podstawie zaawansowanych reguł logiki warunkowej.
Powyższe funkcje sprawiają, że Ergonode może być wydajnym rozwiązaniem nawet dla największych graczy na rynku. Na oficjalnej stronie producenta wszystkie możliwości systemu są dobrze opisane.
Źródło: Ergonode.com
Dostępność licznych integracji
Jeśli chodzi o dostępność gotowych integracji z zewnętrznymi aplikacjami, Ergonode wygrywa w tej konkurencji. Gotowe skrypty integrujące pozwalają połączyć system m.in. z:
- Magento/Adobe Commerce;
- Prestashop;
- Shopware;
- BaseLinker;
- Amazon;
- Zalando;
- WordPress;
- Shopify;
- Facebook Marketplace;
Firmy mogą wdrażać własne integracje za pomocą Rest API, GraphQL i Event API.
Źródło: Ergonode.com
Słabe punkty oferty Ergonode
Mimo że Ergonode jest wartym uwagi rozwiązaniem, to ma ono pewne braki.
Do nich zaliczyć należy przede wszystkim:
- Ergonode nie daje możliwości automatycznego dostosowywania rozmiarów zdjęć — każdy plik graficzny trzeba ręczne edytować;
- oprogramowanie nie oferuje funkcji automatycznego uzupełniania brakujących informacji;
- brak funkcjonalności przywracania historii zmian;
- brak gotowej funkcjonalności umożliwiającej tworzenie kart produktowych i technicznych w formacie PDF;
- brak silnika reguł do automatycznego uzupełniania danych produktowych.
Przykłady wdrożeń Ergonode
Firma ma bogate portfolio udanych wdrożeń w dużych firmach. Oto kilka przykładów:
- Home&You: rozwiązania Ergonode pozwoliły zautomatyzować zarządzanie informacją produktową — firma wyeliminowała wiele czasochłonnych ręcznych procesów związanych z informacją produktową.
- Estyl.pl: ten sklep internetowy z branży kosmetycznej wdrożył system PIM Ergonode. Jak twierdzą jego pracownicy, główną korzyścią z wdrożenia systemu była eliminacja ręcznego wykonywania powtarzalnych zadań. Zaoszczędzony czas jest teraz wykorzystany na realizację zadań strategicznych.
Akeneo, Pimcore czy Ergonode - wybór poprzedzony analizą indywidualnych potrzeb firmy
Skorzystaj z naszej Analizy Eksperckiej, aby dowiedzieć się, które rozwiązanie najlepiej sprosta Twoim wymaganiom. Nasi specjaliści przeanalizują Twoje procesy i cele, a następnie zaproponują optymalny system, który pomoże Ci skutecznie zarządzać informacją produktową i przyspieszyć rozwój Twojego biznesu. Umów się na konsultację i rozpocznij transformację zarządzania danymi produktowymi z naszą pomocą!