PIM

Synergia PIM x CMS. Zwiększ zaangażowanie klienta!

Duża ilość informacji może przytłaczać zarówno pracowników firmy, jak i użytkowników portalu. Integracja PIMa z CMSem pozwoli na najbardziej efektywne wykorzystanie obydwu platform, zmniejszy ciężar zarządzania informacjami produktowymi oraz pomoże budować pozytywne doświadczenie zakupowe.

W poniższym artykule omówimy narzędzia, które służą tym celom oraz przedstawimy, w jaki sposób można z nich skorzystać, by efektywnie zarządzać informacjami oraz poprawić doświadczenia klienta szukającgo informacji na portalu.

PIM a CMS

Tradycyjnym połączeniem narzędzi, które mają służyć prezentacji danych produktowych jest PIM (Product Information Management) i eCommerce. I choć eCommerce koncentruje się na etapie sprawnej obsługi procesu zakupu, brakuje mu możliwości budowania zaangażowania wśród osób odwiedzających stronę. Jeżeli chcemy w sposób unikalny zaangażować użytkownika i zarządzać jego doświadczeniem na etapie engagement, należy rozważyć dodanie do tego obrazka CMS (Content Management System).

Dzięki integracji systemów PIM i CMS nim firmy mogą trzymać odpowiednio usystematyzowane dane, które w zależności od potrzeb można wyciągnąć do wewnętrznego użytku lub do przekazania klientowi.

PIM stanowi główne źródło informacji dotyczącej posiadanego katalogu produktów. Dzięki niemu można usystematyzować dane produktowe poprzez łatwe zarządzanie danymi oraz tworzenie katalogów produktowych. Należy jednak wspomnieć, że PIM należy do kategorii systemów, którą można scharakteryzować jako “system dla innych systemów”. Oznacza to, że służy on przekazywaniu informacji do innych narzędzi, a nie do użytkownika końcowego.

Z kolei CMS, choć również pozwala na zasilanie innych systemów, służy przede wszystkim do dostarczania treści do końcowego użytkownika. Dzięki CMS-owi można utworzyć złożony portal, który będzie oferował szeroki zakres tematyczny informacji skierowanych do różnych grup odbiorców. Ma on prezentować informacje dla klienta oraz pomóc w zarządzaniu treścią na stronie internetowej. Jednak co do zasady nie posiada złożonych możliwości edytowania informacji produktowej.

Patrząc na te dwie kategorie produktów, widać bardzo duży potencjał synergii. Obie platformy mogą bardzo dobrze się uzupełniać oraz przynosić wymierne korzyści dla firmy. Postanowiliśmy przeanalizować, jakie zalety posiada integracja CMSa z PIMem oraz w jaki sposób można w ten sposób usprawnić sprzedaż.

Synergia

Stworzenie silnego hubu informacyjnego

Ze względu na swoją odrębną naturę, obydwa systemy bardzo dobrze się uzupełniają. Wykorzystując dane z PIMa można wybrać, jaki najszerszy zakres informacji produktowych chcemy przekazać klientowi. Następnie, po wysłaniu danych do CMSa, można wybrane dane w dowolny sposób zaprezentować poprzez tworzenie stron produktowych, prezentowania całych katalogów czy tworzeniu porównywarki produktów na stronie. 

Przykład strony produktowej zbudowanej na e-point CMS

Dzięki takiemu połączeniu można utworzyć silny hub informacyjny, który pozwoli na łatwiejszą prezentację produktów z dokładnymi danymi oraz przełoży się na szybsze wypuszczanie produktów na rynek.

PIM dostarcza dane, CMS tworzy historię

Ze względu na swoją naturę, PIM nie pozwala na stworzenie narracji o produkcie w takim stopniu jak CMS. Dobrze utworzony portal na CMSie prowadzi klienta przez cały proces zakupowy, stopniowo podając mu kolejne potrzebne informacje, ale nie przytłaczając go ich nadmiarem. Dzieje się tak dzięki zaawansowanej możliwości edycji stron poprzez builder wizualny wyposażony w komponenty wizualne. Tym samym, przy pomocy CMSa można stworzyć wielokanałowe doświadczenie, a PIM będzie idealnym narzędziem do wsparcia w docieraniu do wielu klientów z informacjami produktowymi. 

Gif pokazujący edycję strony z katalogiem produktowym w e-point CMS

PIMy również posiadają swoje systemy CMS, jednak możliwości edycji stron są ograniczone. Najczęściej layouty są z góry zdefiniowane, co w przypadku prostych stron może być wystarczające. Natomiast jeśli chodzi o bardziej złożone portale można napotkać problem ze spójnością GUI, a co za tym idzie - gorszym doświadczeniem klienta.

Wzbogacanie experience klienta

Zmniejszenie ryzyka odejścia do konkurencji

Obecnie porównywanie informacji produktowych online jest standardem, klienci przed zakupem dokonują złożonego researchu, nierzadko zanim nawet trafią do sklepu. Oznacza to, że koniecznym elementem każdego portalu dążącego do sprzedawania  powinien być zestaw danych o produktach, którymi klient może być zainteresowany. Wówczas klient będzie miał większą szansę na zdobycie wszystkich niezbędnych informacji o produkcie, zmniejszając tym samym ryzyko odejścia klienta do konkurencji. 

Dzięki integracji PIMa z CMSem, podczas tworzenia stron możesz w łatwy sposób zaciągać dane produktowe, dzięki czemu łatwo stworzyć portal z pełnym zakresem informacji potrzebnych dla klienta do dokonania decyzji zakupowej.

Uproszczenie ścieżki sprzedażowej 

Posiadanie bogatego portfolio, choć nierzadko potrzebne dla zdobycia jak najszerszego grona klientów, może być problemem dla użytkowników. Duża ilość informacji połączona z  rozbudowaną ścieżką sprzedażową, może powodować zagubienie wśród klientów. Istnieją różne sposoby na skrócenie ścieżki zakupowej, przykład można znaleźć w tym artykule

Korzystając z integracji CMSa z PIMem można zyskać dużą elastyczność w operowaniu danymi produktowymi. Dzięki temu z łatwością można umieścić kluczowe informacje na mniejszej ilości stron tym samym skracając drogę klienta do produktu. Integracja może również przydać się podczas tworzenia stron pod testy A/B. Szybkie zaciąganie danych i tworzenie różnych  pozwala na łatwiejsze przeanalizowanie jakie informacje najbardziej interesują klientów i wpływają pozytywnie na konwersję.

Ponadto integracja dwóch platform do zarządzania treścią daje możliwość zagregowania wszystkich niezbędnych informacji na jednym portalu. Dzięki temu klient nie musi wykonywać dodatkowego wysiłku związanego z poszukiwaniem informacji w dwóch różnych stronach lub katalogach w pdf, tylko może wszystko znaleźć przy pomocy jednej wyszukiwarki na stronie.

Bezpieczne przyspieszenie time to market

Odciążenie marketingu

Tworzenie stron produktowych bezpośrednio w systemie CMS bez automatycznego zaciągania informacji z PIMa może być uciążliwym zadaniem dla działu marketingu. Powyższa sytuacja oznacza konieczność żmudnego kopiowania informacji z jednego systemu do drugiego, a co za tym idzie wydłużenia procesu przedstawiania produktu dla użytkowników oraz konieczność późnej ręcznej aktualizacji tych danych we wszystkich miejscach, gdzie marketing wykorzystał jakąkolwiek informację o produkcie.

Dzięki automatycznemu zaciąganiu informacji z PIMa do CMS można zdecydowanie przyspieszyć proces budowania stron produktowych. Integracja daje możliwość stworzenia jednego layoutu strony produktowej, który na podstawie kodu produktowego będzie wrzucał informacje z PIMa do komponentów wizualnych CMSa. Oznacza to, że jeden szablon może służyć do tysięcy stron produktowych, co znacznie może przyspieszyć pracę marketingu. Z drugiej strony, jeżeli rodzina produktów tego wymaga, CMS umożliwia stworzenie w kilkanaście minut szablonu dedykowanego dla niej - podkreślającą charakter i naturę danej grupy produktowej. Każdy z tych szablonów może być później szybko i elastycznie edytowany, co pozwala na dostosowanie się do dynamicznie zmieniających się warunków. 

Wsparcie obsługi danych dla wielu rynków i szybsza realizacja celów wzrostowych

CMS dzięki swojej funkcji łatwego uruchamiania kolejnych witryn oraz wielojęzyczności pozwala na szybkie publikowanie danych produktowych z PIMa dla nowych krajów lub marek. Redaktor posiada wówczas możliwość publikacji danych produktowych w wielu językach, poszerzając możliwości sprzedaży przy wchodzeniu na nowe rynki. Proces wgrywania wielojęzycznych danych ulega również znacznemu przyspieszeniu. 

Ponadto zmniejsza się ryzyko błędu przy publikacji informacji produktowych. Automatyzacja procesu zaciągania danych pozwoli na pewność, że dane zostały przekazane do CMSa w sposób szybki, bezpieczny oraz bez pomyłek mogących wprowadzać klienta w błąd. 

Powyższe czynniki przyczyniają się do szybszego rozwoju biznesu i przyspieszenia procesu wypuszczania produktów na rynek.

Jeśli jesteś zainteresowany sprawdzeniem jak może wyglądać integracja PIMa z CMSem na przykładzie integracji PIMCore z e-point CMS w akcji zapraszamy na indywidualną prezentację demo integracji. Pokażemy Ci na niej w jaki sposób platforma może Ci zapewnić lepsze doświadczenie zakupowe oraz jak możemy pomóc Tobie w tworzeniu portalu wspierającego sprzedaż.