Czy warto wdrażać standardy cyfrowej dostępności WCAG w TFI?
-
w jaki sposób unijna dyrektywa o dostępności cyfrowej może wpłynąć na wymagania wobec branży TFI;
-
jak dostosować się do standardów i wytycznych WCAG jeszcze przed wejściem w życie ustawy;
-
jakie korzyści może przynieść szybsze dostosowanie platformy online do wymagań WCAG.
Dyrektywa European Accessibility Act, która zobowiązuje producentów i usługodawców do wdrożenia zmian w obszarze cyfrowej dostępności, w pełni wejdzie w życie już w czerwcu 2025 roku. Czy – i w jaki sposób – wpływa ona na sektor Towarzystw Funduszy inwestycyjnych i co warto zrobić już teraz?
Dostępność cyfrowa i dostosowanie strony do standardu WCAG to jednak nie tylko prawny obowiązek nakładany na większość firm i instytucji działających online. To także – już teraz – kluczowy element dostosowania strony do oczekiwań i wymagań klientów, nie tylko osób z niepełnosprawnościami.
Na ten moment nie jest jasne, czy dyrektywa o dostępności cyfrowej nakłada obowiązki także na Towarzystwa Fundusz Inwestycyjnych (TFI). Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności dość lakonicznie określa objęte wymogami sektory, mówiąc o usługach „bankowości elektronicznej” i „handlu elektronicznego”. Oznacza to, że pomimo iż dyrektywa i ustawa nie wymieniają konkretnych branż, to mogą obejmować pewne aspekty ich działalności. W kontekście TFI dotyczyłoby to zwłaszcza handlu online. Nie warto więc czekać na wejście ustawy w życie, pozwy i wykształcenie się linii orzecznictwa.
Dlaczego dostępność cyfrowa jest niezbędna?
Szacuje się, że na świecie jest około miliarda osób z niepełnosprawnościami, a w samej Polsce to (według różnych źródeł) od 5 do 7,5 miliona – a więc aż kilkanaście procent Polaków. Nie jest to jednak jednorodna grupa. W zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności mają oni inne potrzeby i wymagania oraz korzystają z różnych narzędzi wspomagających poruszanie się po stronach internetowych.
Wdrożenie wytycznych na temat dostępności cyfrowej oznacza jednak, że treści i usługi online będą łatwo dostępne dla wszystkich, nie tylko osób z niepełnosprawnościami. Wytyczne WCAG stanowią doskonały przewodnik do optymalizacji strony internetowej, poprawiając jednocześnie jej strukturę i lepiej odpowiadając na potrzeby użytkowników.
Na czym polega standard WCAG?
Wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) określają, jak powinna wyglądać i zachowywać się strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. W skrócie zmiany powinny dotyczyć 4 obszarów:
- Postrzegalność;
- Funkcjonalność;
- Zrozumiałość,
- Solidność.
W tych obszarach znajdują się kryteria, które są podzielone na trzy poziomy: A, AA oraz AAA. Spełnienie wszystkich wymagań z poziomów A oraz AA pozwala spełnić obowiązki nakładane przez Europejski Akt o Dostępności Cyfrowej, chociaż oczywiście warto dążyć do spełnienia również kryteriów z poziomu AAA.
Trzeba jednocześnie pamiętać, że dostosowanie portalu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami jest procesem ciągłym, który nie ma pojedynczego rozwiązania czy zdefiniowanego końca. Potrzeby i wymagania osób z niepełnosprawnościami oraz dostępne na rynku narzędzia ułatwiające dostęp do treści cyfrowych cały czas się zmieniają. Dbałość o dostępność warto więc wprowadzić na każdym etapie tworzenia i udostępniania treści – od designu po pracę edytorów na gotowym systemie.
Czy warto dostosować się do standardu WCAG już teraz?
Wiele firm już teraz stara się wdrożyć standardy WCAG ze względu na chęć dotarcia do jak największej liczby klientów, a także spełnienia wytycznych związanych ze zrównoważonym rozwojem (ESG). Spełnienie wymagań WCAG zwiększa jakość Customer Experience dla wszystkich użytkowników. Dzięki temu łatwiej jest przyciągnąć nowych klientów, utrzymać satysfakcję obecnych i – w konsekwencji – zyskać przewagę nad konkurencją.
Jak sprawdzić, czy Twoja strona internetowa spełnia standardy WCAG?
Zadbanie o dostępność cyfrową usług online jest kluczowym aspektem odpowiedzialnego prowadzenia działalności. Zapewnienie, że Twoje zasoby cyfrowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, pozwoli Ci przyciągnąć nowych klientów i zdobyć przewagę nad konkurencją.
Pobierz naszą checklistę i sprawdź, jak poprawić dostępność Twojej strony internetowej, zapewniając wszystkim użytkownikom wygodę korzystania, a osobom z niepełnosprawnościami – możliwość dostępu do Twoich usług.
Przeprowadź audyt i wdrażaj standardy WCAG z e-point
W e-point, wspólnie z naszymi partnerami, prowadzimy klientów przez cały proces implementacji standardów WCAG i zapewnienia zgodności z Europejskim Aktem o Dostępności Cyfrowej. Jak to robimy?
- Współpracujemy z akredytowanymi fundacjami zajmującymi się dostępnością cyfrową, które – bezpośrednio z klientem lub za pośrednictwem e-point – przeprowadzają audyt i prezentuje rekomendacje.
- Na podstawie przekazanych rekomendacji, wspólnie z klientem analizujemy ich zakres, wyznaczamy priorytety i decydujemy, w jakim zakresie jego systemy obsługi klienta online będą spełniać kryteria WCAG.
- Wdrażamy wybrane przez klienta rekomendacje na witrynach i w aplikacjach mobilnych.
Wdrożenie WCAG w branży TFI
Nawet jeśli prawo nie nakłada jednoznacznie obowiązku ich wypełnienia, standardy WCAG mogą być dla Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych wartościową podstawą przy przeprowadzeniu transformacji cyfrowej instytucji. Wykorzystanie wytycznych dotyczących dostępności przy projektowaniu witryn i systemów zapewni im właściwą strukturę i najwyższej jakości UX.
Osoby z niepełnosprawnościami to liczna grupa, lecz nadal zdarza się, że ich potrzeby są pomijane podczas tworzenia stron internetowych czy aplikacji mobilnych. To sprawia, że budując portale i platformy internetowe zgodne z kryteriami WCAG zyskuje się dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych nowych klientów.