E-commerce/
Digital Experience/
Technologia

5 trendów w e-commerce. Zobacz, jak może wyglądać przyszłość e-zakupów

Na czym polega fenomen livestream shopping i czy Tik Tok ma szansę stać się nowym gigantem e-commerce? Zapraszamy na przegląd newsów z branży e-commerce i nowych technologii.

Tik Tok nowym gigantem e-commerce?

Liczne przeszkody geopolityczne i potencjalny ban w Stanach Zjednoczonych nie powstrzymują reklamodawców przed inwestycjami w Tik Toka.

Co to jest? Tik Tok, stosunkowo nowa platforma społecznościowa, która do tej pory zarabiała wyłącznie na treściach reklamowych, prezentuje zupełnie nowy model monetyzacji: social e-commerce.

Jak to działa? Integracja platformy społecznościowej z e-commerce pozwoli użytkownikom kupować produkty ulubionych marek bezpośrednio z konta na Tik Toku. Nowa funkcjonalność ma się pojawić już na początku 2021 roku.

Jakie to ma znaczenie? Tik Tok, jako pierwsza platforma społecznościowa na świecie, ma szansę w pełni wykorzystać siłę nabywczą millenialsów i pokolenia Z. Stworzenie zrównoważonego modelu social e-commerce wspieranego przez dobrze prosperujący biznes reklamowy może uczynić z Tik Toka poważnego gracza nie tylko w obszarze mediów społecznościowych, ale także handlu elektronicznego.

Pobierz darmowego ebooka

E-commerce śladami liderów B2B - case studies najlepszych wdrożeń w branży

Kup teraz - zapłać później

Polacy coraz częściej korzystają z opcji odroczonych płatności za zakupy w Internecie. Według prognoz do 2024 roku rynek może osiągnąć nawet 20% wartości całego polskiego e-commerce.

Co to jest? Opcja kup teraz - zapłać później umożliwia darmowe odroczenie terminu płatności nawet o 45 dni. Dzięki temu klienci mogą zamówić i przetestować towar, zanim zdecydują się za niego zapłacić.

Jak to działa? Klient składa zamówienie w sklepie internetowym i dostaje towar w takim samym czasie, jak gdyby zapłacił za niego od razu. Sklep otrzymuje należność od razu lub w ciągu kilku dni roboczych - w zależności od pośrednika płatności. Usługa jest darmowa dla obu stron transakcji. Ewentualne odsetki powstają dopiero w momencie, gdy klient decyduje się rozłożyć płatność na raty lub wydłużyć termin spłaty.

Jakie to ma znaczenie? Udostępnienie opcji kup teraz - zapłać później może zwiększyć ilość zamówień i podnieść średnią wartość koszyka. Dla klientów jest to wygodna i przede wszystkim bezpieczna forma zapłaty. Płatność za towar po otrzymaniu paczki zmniejsza obawę przed kupowaniem niektórych produktów na odległość, a dość wysokie limity płatności odroczonych pozwalają na zrobienie większych zakupów.

Analiza sentymentów w e-commerce

Sztuczna inteligencja pomaga firmom zautomatyzować analizę sentymentów i na bieżąco monitorować nastroje społeczne związane z daną marką lub konkretnym produktem, czy usługą.

Co to jest? Zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji w połączeniu z mechanizmami uczenia maszynowego i analizą Big Data pozwalają uzyskać coraz bardziej szczegółowy insight na temat opinii użytkowników zamieszczonych w Internecie.

Jak to działa? Algorytm AI analizuje subiektywne wypowiedzi internautów i ocenia ich wydźwięk emocjonalny, klasyfikując je jako negatywne, neutralne bądź pozytywne. W ten sposób jest w stanie ocenić wiele kontekstów danej opinii i dokonać ich niezależnej oceny.

Jakie to ma znaczenie? Analiza sentymentów jest kluczem do zrozumienia opinii klientów na temat wielu różnych aspektów działalności firmy: od funkcjonalności produktów, przez cenę, na obsłudze posprzedażowej kończąc. Pozwala również szybko wychwycić i reagować na zmiany w zachowaniu konsumentów spowodowane bieżącymi wydarzeniami w kraju i na świecie. Szczegółowa analiza tysięcy wypowiedzi klientów zamieszczonych w sieci może w przyszłości stanowić podwalinę dla wielu biznesów, które w oparciu o te dane będą tworzyć nowe produkty.

Livestream shopping wkracza do USA

Pandemia koronawirusa zmusza znane marki do eksploracji nowych form sprzedaży w Internecie. Coresight Research przewiduje, że zyski ze sprzedaży w kanale livestream shopping w USA, mogą sięgnąć 25 bilionów dolarów do końca 2023 roku.

Co to jest? Livestream shopping, czyli tzw. zakupy na żywo przyszły do USA z Chin, gdzie cieszą się ogromną popularnością i generują miliardowe zyski.

Jak to działa? Marki organizują krótkie sesje internetowe, podczas których prezentują wybrane produkty ze swojej oferty. Internauci mogą wchodzić w interakcje z prowadzącymi, zadawać im pytania i oczywiście dokonywać zakupów.

Jakie to ma znaczenie? Livestream shopping daje klientom możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Ogromny sukces tego zjawiska świadczy o tym, że jest to element, którego brakuje użytkownikom podczas zakupów online. W obecnej sytuacji, kiedy nadal wiele osób ma obawy przed odwiedzaniem sklepów stacjonarnych, livestream shopping, może pomóc markom przetrwać kryzys.


Czy model subskrypcyjny to przyszłość
e-commerce?

Produkty fizyczne na abonament

Zobacz artykuł

Sztuczna inteligencja w CCC

CCC wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji z obszaru wizji komputerowej, by jeszcze bardziej poprawić doświadczenie użytkownika podczas zakupów online.

Co to jest? Zaawansowana wyszukiwarka obrazów w kilka chwil odnajduje produkty w sklepie internetowym na podstawie zdjęcia zrobionego przez klienta.

Jak to działa? Wyszukiwarka została zbudowana w oparciu o technologię Google Lens, która do analizy obrazów wykorzystuje głębokie sieci neuronowe. Algorytm AI jest w stanie odnaleźć wszystkie produkty ze zdjęcia, które są dostępne w ofercie CCC.

Jakie to ma znaczenie? Nie od dziś wiadomo, że zaawansowane wyszukiwarki ułatwiają klientom robienie zakupów online i zwiększają zyski ze sprzedaży w tym kanale. W przypadku branży modowej, w której działa CCC wyszukiwanie obrazem jest zdecydowanie łatwiejsze, niż ręczne ustawianie filtrów.