e-commerce ze specyfiką branży TFI - jak działa?
Projektując serwis transakcyjny dla naszego partnera, NN Investments Partners, benchmarkiem były serwisy e-commerce. Przeniesienie doświadczeń zakupowych, do których jesteśmy przyzwyczajeni do tak skomplikowanego produktu, jakim są fundusze, okazało się nie lada wyzwaniem.
Kilka miesięcy po wdrożeniu platformy widzimy, że w dobie dzisiejszego rozwoju możliwości technologicznych nie ma rzeczy niemożliwych.
Funkcje klasycznego e-commerce
Na projekt dla NN Investment Partners należy spojrzeć jak na projekt e-commerce, choć z dużą specyfiką branży finansowej.
Zacznijmy od podobieństw. Przede wszystkim system służy do kupowania produktów finansowych, takich jak inwestycje w fundusze inwestycyjne i plany emerytalne. System, tak jak w e-commerce, prezentuje ich pełen katalog oraz stosuje konwencję typu „Koszyk”, do której Klienci są przyzwyczajeni z klasycznych rozwiązań e-commerce.
System prezentuje produkty finansowe w atrakcyjny sposób, tak jak działa to w klasycznych sklepach online.
Posiada „konfiguratory”, które doprowadzają do produktów zgodnych z preferencjami klienta.
System pozwala na wgląd do zakupów, w tym przypadku transakcji. Tak samo wygląda to w e-commerce.
Różnice wynikające z bezpieczeństwa i regulacji prawnych
Dla produktów inwestycyjnych, które są mocno regulowane i wiążą się z koniecznością zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa, nie da się stworzyć systemu, który będzie identyczny jak e-commerce. Do głównych różnic należą:
Stopień weryfikacji.
Dodatkowe procesy zabezpieczające, np. zmianę rachunku bankowego.
Elementy wynikające z regulacji prawnych jak, chociażby limit wpłat.
Platformy, które odpowiadają na dzisiejsze potrzeby użytkowników, czyli szybki zakup, zdobycie wiedzy o produktach/usługach, wgląd w historię zamówień czy kontakt z firmą bez wychodzenia w domu mają wiele podobieństw. Czy to platforma transakcyjna, czy e-commerce, self service bądź bankowość elektroniczna-przyświeca im jeden cel-proste i szybkie załatwienie sprawy, niezależnie od rodzaju produktu/usługi. Dziś technologia daje nam możliwość tworzenia wyjątkowych Platform Digital Experience, których wdrożenie przynosi wyraźne korzyści biznesowe.