CMS/
Branża Finansowa/
Banki/
Banki Spółdzielcze

Jak wybrać CMS, który wspiera rozwój instytucji finansowych? Porównanie systemów

 

Jakość obsługi klienta ma kluczowe znaczenie na rynkach finansowych. To przejrzysta nawigacja i szybko ładującą się treść dopasowana do potrzeb użytkownika sprawiają, że nowy klient zdecyduje się na wejście w ekosystem instytucji, a obecny – na dobranie kolejnych usług.

Firmy z sektora finansowego wymagają więc systemów do zarządzania treścią, które wspierają zarówno rozwój biznesu, jak i rosnące oczekiwania klientów. Odpowiednio dobrany CMS (Content Management System), który pozwala na budowanie nowoczesnych, przyjaznych użytkownikowi serwisów to fundament skutecznej strategii pozyskiwania klientów.

W tym artykule przeanalizujemy potrzeby instytucji finansowych związane z CMS-ami i dwa główne typy systemów dostępnych na rynku: licencjonowane i open source.

Odkryj wszystkie zalety e-point CMS

Poznaj zalety korzystania z e-point CMS w codziennej pracy Twojego zespołu. Zobacz co jeszcze oferuje i umów się na prezentację systemu.

image-portale

Jakie wymagania musi spełniać CMS dla finansów?

Wybór CMS w sektorze finansowym to strategiczna decyzja, która wymaga dokładnego zrozumienia zarówno potrzeb biznesowych, jak i wymagań technicznych. Przy podejmowaniu tej decyzji należy wziąć pod uwagę szereg kluczowych wyzwań.

Grafika - co powienien zapewniać cms?

Wymagania prawne narzucają na instytucje finansowe konieczność zachowania stabilności i szybkości działania, niezależnie od obciążenia. Wśród regulacji, które muszą spełniać, są między innymi rygorystyczne wymagania dotyczące dostępności (WCAG) oraz cyberbezpieczeństwa i zapewnienia ciągłości działania (DORA).

CMS musi równocześnie płynnie i stabilnie współpracować z innymi systemami, tak aby zapewnić ciągłość działania i najwyższej jakości usługi klientom. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o popularne i znane na rynku oprogramowanie. Wiele instytucji finansowych korzysta z własnych, tworzonych na zamówienie, lub rzadko wykorzystywanych systemów, które spełniają regulacje nakładane na branżę finansową.

Decyzja o wyborze CMS musi też uwzględniać możliwości wewnętrznych zespołów – między innymi IT, ale także redaktorów, którzy będą edytować i dodawać treść.

Konsekwencje złego wyboru CMS dla finansów

Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią to inwestycja, która bezpośrednio wpływa na efektywność działań marketingowych, zdolność do pozyskiwania nowych klientów i możliwość zbudowania konkurencyjnej przewagi na rynku. 

Niedopasowanie CMS do potrzeb instytucji finansowej może utrudnić tworzenie intuicyjnych i atrakcyjnych wizualnie stron, utrudniać lub spowalniać tworzenie ofert dopasowanych do potrzeb klientów, nie dając wystarczających możliwości personalizacji i szybkiego reagowania na zmiany. W najgorszym wypadku może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy i zaufanie klientów do świadczonych przez nią usług.

Badania Capgemini wykazały na przykład, że aż 75% klientów rozważa odejście od tradycyjnej bankowości i skorzystanie z usług FinTechowej konkurencji. Dlaczego? Ponieważ oferuje ona produkty i doświadczenia, jakich oczekują klienci — spójne, szybkie, wygodne i opłacalne.

Dostępne na rynku rozwiązania CMS dla finansów

Na rynku dostępne są dwa główne typy rozwiązań CMS: open source i licencjonowane. Każde z nich ma swoje zalety, ale również ograniczenia, które należy rozważyć przed podjęciem decyzji.

Systemy CMS typu open source

CMS-y open source są chętnie wybierane ze względu na brak kosztów licencyjnych i elastyczność. Sam system jest darmowy, a kod można dowolnie dostosowywać do specyficznych potrzeb instytucji finansowych i integracji z innymi systemami. Duża baza programistów i edytorów treści znających te rozwiązania ułatwia znalezienie i wdrożenie nowych pracowników. Aktywna społeczność tworzy także liczne wtyczki, szablony i narzędzia ułatwiające rozwój systemu.

Z drugiej jednak strony, chociaż sama możliwość korzystania z systemu open source jest darmowa, koszty wdrożenia i utrzymania mogą być znaczące, szczególnie w przypadku dużych instytucji, które wymagają wielu rozwiązań szytych na miarę, niedostępnych jako wtyczki. Wykorzystywanie popularnych CMS-ów wiąże się też z większym ryzykiem ataków hakerskich – popularne rozwiązania częściej trafiają na celownik przestępców.

Licencjonowane rozwiązania typu CMS

CMS-y licencjonowane to gotowe, kompleksowe rozwiązania, projektowane z myślą o dużych organizacjach, oferując zaawansowane narzędzia do zarządzania treścią, analityki, personalizacji i integracji. Systemy CMS klasy enterprise są oferowane przez wielu globalnych dostawców, ale ich dostosowanie do potrzeb i wymagań sektora finansowego w Polsce wymaga dodatkowego wysiłku. Wsparcie lokalnego partnera wdrożeniowego i utrzymaniowego, który zna krajowe regulacje i ma doświadczenie we współpracy z polskimi bankami zapewnia szybszy czas reakcji na incydenty i dostosowanie do zmian rynkowych oraz legislacyjnych

Banki potrzebują sprawdzonych rozwiązań, które zostały już przetestowane i są na co dzień wykorzystywane przez instytucje finansowe – takim rozwiązaniem jest na przykład e-point CMS,który oferuje gotowe funkcjonalności dla poszczególnych usług, bez konieczności projektowania ich od zera – na przykład kalkulatory kredytowe czy wykresy dla kursów notowań. 

Grafika - screen z ekranu

Doświadczenie i bieżąca współpraca z firmami z sektora finansowego sprawiają także, że nowe rozwiązania i technologiczne nowinki będą od razu dostosowane do wymagań i potrzeb branży – bez konieczności ich modyfikowania, aby spełniały oczekiwania i były dopasowane do lokalnych przepisów.

Może się więc okazać, że chociaż inicjalny koszt zakupu samej platformy jest wyższy niż w przypadku rozwiązań open source, zwróci się on przy dostosowywaniu CMS-a do potrzeb instytucji i dalszym utrzymaniu całego systemu.

Open source czy licencjonowany CMS?

Wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od indywidualnych potrzeb instytucji finansowej, takich jak dostępność zasobów IT, wymagania bezpieczeństwa czy budżet na wdrożenie i utrzymanie systemu. Niezależnie od wybranej opcji, decyzja ta powinna być częścią długoterminowej strategii rozwoju cyfrowego.

Potrzebujesz więcej informacji na temat rozwiązań do zarządzania treścią? Pobierz nasz e-book, w którym pokazujemy w jaki sposób nowoczesny CMS odpowiada na wyzwania stojące przed sektorem finansowym oraz prezentujemy praktyczne przykłady wdrożeń.