E-eksport w B2B
Jak odnieść sukces w e-eksporcie. Rozmowa z Patrycją Sass- Staniszewską, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
04 lis 2021 / 2min
Dlaczego e-eksport stał się w ostatnim czasie tak ważnym zagadnieniem w biznesie? To jeden z częstych tematów poruszanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, którą Pani kieruje.
Wiele sklepów internetowych odnosi sukces na polskim rynku. Naturalną koleją rzeczy jest zatem ich dalszy rozwój i ekspansja za granicę. Jednocześnie widzimy stały napływ podmiotów międzynarodowych do kraju, które skutecznie zdobywają klientów. Izba Gospodarki Elektronicznej od lat edukuje z zakresu cross border e-commerce. Polska staje się liderem rozwoju branży e-commerce w Europie. I nic dziwnego – mamy nie tylko świetne produkty, wysokie zdolności operacyjne, ale także doskonałą obsługę Klienta. Dlatego znaczenie e-eksportu rośnie i nadal będzie rosnąć.
Gdzie przedsiębiorcy zainteresowani ekspansją handlu elektronicznego przez platformy e-commerce mogą szukać informacji o poszczególnych rynkach?
Najlepiej korzystać ze sprawdzonych i rzetelnych źródeł informacji. Z myślą o firmach zainteresowanych ekspansją przygotowaliśmy podstronę Cross Border e-commerce na eizba.pl, na której od kilku lat gromadzimy materiały merytoryczne wspierające e-przedsiębiorców w eksporcie online. W 2022 roku jeszcze zwiększymy intensywność tych działań, gdyż rozpoczęliśmy strategiczną współpracę z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Jako jedyna organizacja w Polsce dostarczamy treści dotyczące eksportu online dla portalu trade.gov.pl, a dla PAIH przygotowujemy ekspercki program edukacyjny dla przedsiębiorców.
Czy Pani zdaniem rozwój polskiego e-eksportu wymaga szerszych działań w kooperacji z instytucjami publicznymi?
Rozwój polskiego e-eksportu zdecydowanie wymaga szerszych działań. Instytucje publiczne są po to żeby wspierać biznes. Zwłaszcza tak dynamicznie rozwijający się w ostatnich czasach handel elektroniczny. Ważne jest, by tworzyć prawo dogodne dla polskich e-przedsiębiorców, które wspiera ich działania biznesowe oraz eksport online. Izba Gospodarki Elektronicznej, jako organizacja reprezentująca przedsiębiorców z branży e-commerce, od dawna zwraca uwagę na problem nierównej pozycji małych i średnich przedsiębiorców krajowych wobec “gigantów” z państw trzecich, m.in. w kampanii „Taki Sam Start”. Nierównowaga jest konsekwencją niedoskonałych przepisów prawnych oraz niepełnego egzekwowania obowiązujących regulacji. Chcemy, żeby polscy e-przedsiębiorcy, w tym nasze produkty i marki, były sprzedawane zagranicą, dlatego działajmy również w zakresie prawno-podatkowym.
Jaki Pani zdaniem jest przepis na sukces w e-eksporcie?
Recepta na sukces w e-eksporcie jest taka sama jak na sukces w biznesie. Czyli odpowiednie przygotowanie, konsekwencja i determinacja w działaniu. Ekspansja zagraniczna nie jest sukcesem błyskawicznym. Przypomina ciężką drogę, która należy przebyć, by odnieść sukces. Nie ma drogi na skróty czy żadnej windy, trzeba iść po schodach. Wszystko wymaga czasu. Budowanie świadomości klientów i zainteresowania marką, produktem, sklepem internetowym to proces do którego należy się dobrze i mądrze przygotować strategicznie oraz inwestycyjnie.
Zapraszamy do współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Jestem przekonana, że wspólnie możemy wykorzystać ten potencjał i zrobić dużo dobrego w zakresie cross border e-commerce, zarówno dla branży, producentów, sprzedawców i konsumentów.