PIM/
E-commerce

Dlaczego system PIM to brakujące ogniwo Twojej strategii sprzedaży?

Szybszy proces Time to Market i uporządkowane działania na etapie ekspansji zagranicznej — to tylko niektóre z zalet, których doświadczają firmy e-commerce po wdrożeniu systemu PIM. Przekonaj się o wszelkich korzyściach, jakie przynosi nowoczesne oprogramowanie do zarządzania informacją produktową.

Skuteczna transformacja cyfrowa oparta o system PIM

Każdy biznes e-commerce, który przechodzi ze świata sprzedaży tradycyjnej do internetu, dostrzega zalety wdrożenia systemu PIM. Szczególnie gdy firma od razu chce rozpocząć sprzedaż w kilku kanałach cyfrowych. Już na starcie wszystkie dane o produktach będą umieszczane w jednej bazie — stamtąd z kolei będą automatycznie eksportowane do poszczególnych kanałów sprzedaży. 

Zalety systemów PIM dostrzegą też firmy e-commerce na etapie integracji z zewnętrznymi aplikacjami. Praktycznie każde oprogramowanie ERP i WMS można zintegrować z wysokiej jakości systemem PIM. Takie podejście sprawia, że informacje na temat produktów trafiają w spójnej wersji do zewnętrznych aplikacji. 

Firmy o rozbudowanej strukturze, współpracujące z innymi przedsiębiorstwami korzystającymi z PIM, mogą także powiązać swoje oprogramowanie z zewnętrznymi systemami PIM — takie podejście zapełnia spójność dotyczącą zarządzania informacją produktową w kontaktach z partnerami biznesowymi.

Sprawne zarządzanie informacją produktową dzięki spójności

Im większa skala działalności, tym większa liczba źródeł informacji na temat produktów. Taka mnogość może skutkować występowaniem częstych pomyłek. Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której ten sam produkt w 3 różnych bazach danych firmy ma różne ceny lub — na skutek braku aktualizacji — nieaktualne atrybuty. 

Również konieczność ręcznego wprowadzania informacji na temat cen, wariantów produktów, kodów SKU i innych istotnych informacji jest momentem, w którym może dojść do pomyłki. Takie błędy, oprócz tego, że mogą negatywnie wpływać na wysokość sprzedaży, kładą się cieniem na wizerunku firmy. 

System PIM jako narzędzie zwiększające potencjał sprzedażowy

Aktualne i spójne informacje na temat produktów we wszystkich kanałach sprzedaży  stanowią bazę do budowania wzrostu w e-commerce. Narzędziem, które gwarantuje tę spójność, jest system PIM. 

Sprawne działania w obszarze product information management dzięki systemom PIM jest szczególnie istotne na etapie wprowadzania nowych produktów na rynek. Procesowi temu może towarzyszyć wiele nieścisłości — zwłaszcza gdy firma prowadzi sprzedaż w modelu omnichannel. Właściwe wdrożenie systemu PIM gwarantuje eliminację błędów i duplikatów: każda informacja na temat produktu jest dostępna w firmie dla wszystkich zainteresowanych pracowników. Wszelkie modyfikacje w obrębie produktów są również natychmiast aktualizowane we wszystkich kanałach sprzedaży.

15% klientów rezygnuje z zakupów, gdy informacje o produkcie są przedstawione w niezadowalający sposób. Jest to grupa klientów, o którą zdecydowanie warto zawalczyć. 

Spójność danych ma też duże znaczenie, gdy na rynku pojawia się nowy produkt tworzony od zera. Wszystkie jego cechy mogą natychmiast być wprowadzone do systemu PIM i — w razie potrzeby — od razu aktualizowane.

Korzyść wynikającą ze spójności danych dostrzegają też pracownicy działów sprzedaży i obsługi klienta — dzięki systemowi do zarządzania informacją produktową mogą oni w każdej chwili sprawdzić i przekazać kupującym potrzebne informacje, z gwarancją, że dane o produkcie są prawidłowe i aktualne.

Uporządkowana ekspansja zagraniczna za sprawą systemu PIM

Wejście na nowe rynki zagraniczne w e-commerce wiąże się ze żmudnym procesem lokalizacji językowej wszystkich produktów — chodzi tu o treści na stronach produktowych. Istotne jest też prawidłowe wdrożenie cennika oferty na nowym rynku. 

Dzięki automatyzacji oferowanej przez systemy klasy PIM wszelkie dane produktowe są w uporządkowany sposób dostosowywane do nowego rynku zagranicznego. 

Efektywne wykonywanie zadań przez pracowników dzięki automatyzacji 

Scentralizowany model zarządzania informacją produktową oparty o PIM to też mniejsze obłożenie pracowników powtarzalnymi zadaniami. Wszelkie aktualizacje dotyczące produktów widać w każdym kanale sprzedaży jednocześnie. 

System kontroli wersji — pomoc w przypadku pomyłek

Zdarza się, że pomimo automatycznego aktualizowania danych produktowych wciąż  pojawiają się błędne informacje o produktach. W takich przypadkach z pomocą przychodzi system kontroli wersji — pozwala on przywracać dane o produktach do wersji historycznych. Jeśli na przykład firma produkująca meble zaktualizowała instrukcje montażu produktów, ale okazało się, że nowe wersje są nieczytelne dla klientów, PIM umożliwia przywrócenie poprzednich, sprawdzonych wersji. Dzięki temu firma może szybko wyeliminować problemy z montażem, minimalizując liczbę reklamacji i zwrotów, jednocześnie pracując nad poprawioną wersją nowych instrukcji.

Obsługa akcji promocyjnych z poziomu jednego panelu

Zmiany we wszystkich kanałach są wprowadzane w automatycznie z poziomu aplikacji PIM. W momencie gdy firma planuje szeroką kampanię promocyjną, jej uruchomienie — przynajmniej od strony technicznej — może wykonać jeden pracownik zaledwie kilkoma kliknięciami. 

Ułatwiona komunikacja między poszczególnymi działami firmy

Rozbieżności w informacjach na temat produktów bywają źródłem nieporóżnień i napięć między pracownikami firmy. Zwłaszcza gdy dane są przechowywane w arkuszach kalkulacyjnych. Jak wynika z badań, zarządzanie informacją produktową przy użyciu arkuszów kalkulacyjnych jest źródłem błędów w 90% firm e-commerce.

W PIM nie ma miejsca na rozbieżności — każdy pracownik czerpie wiedzę bezpośrednio z centralnej bazy danych na temat produktów, zlokalizowanej w obrębie oprogramowania do zarządzania informacją produktową. 

Oprogramowanie oferujące ujednolicone zarządzanie informacją o produktach zapobiega też błędom w komunikacji zewnętrznej. Nie ma tu ryzyka, że w różnych kanałach będą pojawiać się różne ceny czy atrybuty tych samych produktów. 

Dane analityczne przetwarzane w jednym miejscu ułatwiają także modelowanie procesów cyklu życia produktu — jest to istotne w celu podejmowania właściwych decyzji marketingowych i sprzedażowych. Aktualne dane dotyczące różnych wskaźników biznesowych ułatwiają zmiany w obrębie marketingowej strategii produktu. 

Kolejną wyraźną zaletą wdrożenia PIM jest pewność, że dane dotyczące danego produktu znajdują się w jednym miejscu — nie ma ryzyka, że dwa odrębne działy pracują na rozbieżnych danych. 

Stabilny system PIM, dzięki któremu największe firmy zwiększają sprzedaż

System PIM to kluczowy element skutecznej strategii sprzedaży w nowoczesnym e-commerce. W świecie, gdzie przewagę rynkową buduje się na bazie zaawansowanych technologii, spójne zarządzanie informacją produktową staje się niezbędne. Firmy, które wdrożyły takie rozwiązania, osiągają wyższy poziom efektywności operacyjnej i minimalizują ryzyko błędów, co bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży. 

Jeśli zastanawiasz się, jak zoptymalizować swoje działania sprzedażowe i usprawnić zarządzanie informacją produktową, zapraszamy do bliższego zapoznania się z wdrażanymi przez e-point systemami PIM.