Digital Experience/
E-commerce/
Portale/
Custom Development

Jakich pułapek unikać wybierając partnera IT? 8 znaków ostrzegawczych

 

Wybór nowego lub zmiana dotychczasowego dostawcy technologicznego to złożone i odpowiedzialne zadanie. Może ono wpłynąć na sukces biznesowy Twojego projektu, zwłaszcza jeśli decydujesz się na oprogramowanie „szyte na miarę”. Do wyboru partnera technologicznego powinieneś podejść zatem poważnie i kompleksowo.

W poniższym artykule zebraliśmy najważniejsze sygnały ostrzegawcze, na które warto zwrócić uwagę przed podpisaniem kontraktu z dostawcą.

Dlaczego potrzebujesz dostawcy technologicznego?

Partner technologiczny jest kluczowy przy realizacji Twojej wizji i stworzeniu oferty zarówno na rynki lokalne, jak i międzynarodowe. Przedsiębiorstwa odnoszące największe sukcesy mogą realizować ekspansję biznesową, ponieważ mają wsparcie sumiennego partnera w zakresie rozwoju oprogramowania. Korzystanie z zewnętrznego dostawcy IT niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak:

 Krótszy czas wdrożenia

Profesjonalne firmy IT działają według sprawdzonych planów i procedur, które wynikają z doświadczeń z dotychczasowymi klientami. Dzięki temu wdrażanie rozwiązań technologicznych będzie przebiegać sprawniej, bez ryzyka ograniczenia produktywności i przepływu pracy w Twojej firmie. Tymczasem wdrożenie nowego pracownika lub całego działu IT jest czasochłonnym i skomplikowanym procesem.

 Redukcja kosztów

Zewnętrzny opiekun IT oferuje niższe koszty operacyjne w porównaniu z działem wewnętrznym. Wasz model współpracy może opierać się na abonamencie lub jednorazowej opłacie. Jeśli nie musisz samodzielnie zatrudniać ekspertów, nie ponosisz kosztów rekrutacji ani utrzymania pracowników - płacisz jedynie za zamówioną usługę.

 Transfer odpowiedzialności na podmiot zewnętrzny

Korzystanie z usług zewnętrznej firmy sprawia, że nie musisz martwić się o błędy i awarie. Partnerzy IT oferują wsparcie w okresie wdrożenia, a także kompleksowy onboarding i dodatkowe szkolenia pracowników.

 Dostęp do nowych technologii i rozwiązań

Firmy informatyczne zatrudniają certyfikowanych specjalistów, którzy posiadają wysokie kwalifikacje i stale rozwijają swoje kompetencje. Rzetelnym firmom zależy na tym, aby być na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami w zakresie nowych technologii. Nie musisz zatem samodzielnie aktualizować wiedzy z tego zakresu i śledzić dynamicznie zmieniających się trendów.

 Usługi dostosowane do potrzeb Twojej firmy

Zespoły projektowe firm IT to nie tylko programiści, ale także analitycy biznesowi, specjaliści UX, contentowcy itp. Dzięki pogłębionym warsztatom pomiędzy Tobą a dostawcą oprogramowania, Twoje potrzeby biznesowe zostaną zrozumiane i uzupełnione o doświadczenie ekspertów. Zapłacisz za to, czego potrzebujesz, a nie za możliwości, których możesz nigdy nie wykorzystać.

Jak zbudować portal self-service?

5 przykładów wdrożeń dla liderów rynku

Wiele firm IT obiecuje dostarczyć bardzo podobne rozwiązania. Skąd możesz mieć pewność, że wybierzesz ofertę, która spełni Twoje potrzeby? Zwróć uwagę na przesłanki, które mogą świadczyć o nierzetelności potencjalnego dostawcy.

5 sygnałów ostrzegawczych podczas wyboru nowego partnera technologicznego

Rynek usług IT nieustannie ewoluuje, dlatego wciąż pojawiają się nowe firmy oferujące oprogramowanie szyte na miarę. Aby mieć pewność, że wybierzesz profesjonalnego i rzetelnego dostawcę, który wesprze Twoje dotychczasowe wysiłki w rozwój cyfryzacji firmy, dokładnie przyjrzyj się potencjalnym partnerom. Oto znaki ostrzegawcze, które pozwolą ci ocenić, czy potencjalny dostawca technologiczny posiada odpowiednie doświadczenie, kompetencje i kulturę pracy:

Brak pozytywnych opinii

Zadowoleni klienci chętnie publikują pozytywne recenzje na temat swoich partnerów technologicznych. Wynika to z przyjaznej współpracy, nawiązanych relacji biznesowych i udanego partnerstwa. Clutch.co to znany serwis zawierający szczegółowe informacje o firmach IT. Gromadzi opinie o firmach z branży deweloperskiej, projektowej, usług IT i innych. Możesz skorzystać z tej platformy, aby przejrzeć referencje, rankingi i case studies poszczególnych dostawców.

Brak harmonogramu projektu

Dzisiejszy rynek IT jest rozbudowany, a konkurencja w pozyskiwaniu nowych kontrahentów stale rośnie. Każdy klient jest więc na wagę złota. Z tego powodu wiele firm tworzących oprogramowanie podpisuje umowy z kilkoma przedsiębiorcami jednocześnie. Chcą tym samym zapewnić ciągłość finansową i maksymalizować zyski.

Problem pojawia się, gdy dostawca technologii źle zarządza terminami. W rezultacie nie realizuje etapów projektu zgodnie z ustalonym harmonogramem. Może to uniemożliwić potwierdzenie przyszłej daty wprowadzenia na rynek Twojego produktu lub usługi, a także utrudnić Ci planowanie innych działań, takich jak promocja i marketing.

Upewnij się, że Twój potencjalny partner technologiczny zapewni Ci dokładny harmonogram wdrożenia. Rzetelny usługodawca nie będzie obawiał się ewentualnych kar umownych za niedotrzymanie terminów.

Brak analizy przedwdrożeniowej

Jeśli zależy Ci na idealnie dopasowanym rozwiązaniu, potrzebujesz rzetelnej analizy przedwdrożeniowej. Dzięki niej zastąpisz ogólne życzenia dotyczące przyszłego systemu opisami konkretnych wymagań i funkcji, na podstawie których można zrealizować projekt i zweryfikować jego założenia. Efekty analizy przedwrożeniowej bezpośrednio wpływają na rezultat - wdrożony system. Jeśli zatem podczas rozmów firma nie okazuje zrozumienia dla Twojego modelu biznesowego i nie wykazuje inicjatywy w proponowaniu rozwiązań, bądź ostrożny.

Brak doświadczonego zespołu

Fundament każdej firmy IT stanowi wykwalifikowany i doświadczony zespół. Wybierając firmę, która może pochwalić się profesjonalnymi i kompetentnymi programistami, specjalistami UX, analitykami i managerami projektów, znacznie zwiększasz szansę na terminową realizację projektu i zadowolenie z wdrożonych rozwiązań. Aby dowiedzieć się, jakimi zasobami ludzkimi dysponuje Twój potencjalny partner technologiczny, poproś go o przesłanie tzw. blind CV, z których poznasz umiejętności i doświadczenie osób realizujących Twój projekt.

Brak działań employer-brandingowych

Dobre traktowanie pracowników i zwiększanie ich satysfakcji z pracy może wydawać się kwestią drugorzędną podczas negocjacji z potencjalnym partnerem technologicznym. Jednak najlepsze software house’y dbają o swój wizerunek jako dobrego, uczciwego i doceniającego pracodawcy. Zmniejsza to rotację pracowników oraz podnosi ich morale i motywację, co bezpośrednio wpływa na jakość i terminowość realizowanych projektów. Świadczy to również o kulturze pracy danej firmy.

3 oznaki świadczące o tym, że powinieneś zmienić swojego obecnego dostawcę IT

Nawet wieloletnia współpraca z dotychczasowym dostawcą technologicznym może z czasem przestać być satysfakcjonująca. Jak rozpoznać, że nadszedł czas, aby zmienić partnera technologicznego?

Brak długoterminowej wizji

Twój partner technologiczny powinien przygotować i stale udoskonalać dla Ciebie długoterminową wizję rozwoju infrastruktury IT. Realizacja projektu i wdrożenie uzgodnionych funkcjonalności to minimum. Twojemu dostawcy powinno zależeć na osiąganiu przez Ciebie założonych KPI. W tym celu niezbędne są otwarte rozmowy na temat Twoich oczekiwań i potrzeb biznesowych. Krótkowzroczność partnera technologicznego uniemożliwia osiągnięcie pełnego potencjału projektu lub usługi. Jeśli podejrzewasz, że pracujesz z zespołem, który nie widzi szerszego kontekstu realizowanego projektu, zacznij szukać partnera, który zapewni Ci najlepsze wyniki w dłuższej perspektywie.

Brak efektywnej metodologii i komunikacji

Organizacja pracy i sprawna komunikacja to podstawa Twojego sukcesu. Doświadczeni dostawcy pracują w oparciu o sprawdzone metodologie zarządzania projektami technologicznymi. Twój partner powinien mieć doświadczenie z co najmniej jedną z popularnych metodologii, takich jak Agile czy Waterfall. Zapewnia to organizację pracy, zarówno w warstwie technologicznej, jak i komunikacyjnej. Gwarantuje również wzajemne zrozumienie i możliwość szybkiego reagowania na konieczne zmiany.

Brak terminowości i częste awarie

Realizacja Twoich założeń biznesowych zależy od terminowości i niezawodności dostarczanego oprogramowania. Jeśli więc Twój dostawca regularnie opóźnia dostawy, zmienia budżet lub wprowadza funkcje z błędami, jest to sygnał do zmiany partnera. Możesz obawiać się przestoju przy zmianie dostawcy i ewentualnych komplikacji. Jednak patrząc na sytuację holistycznie, współpraca z nierzetelnym dostawcą przynosi w dłuższej perspektywie zdecydowanie większe straty.

Postaw na jakość i doświadczenie

Bogate portfolio, czas funkcjonowania na rynku, doświadczenie w swojej branży oraz posiadanie zespołu najlepszych fachowców to kluczowe czynniki, którymi powinieneś się kierować, decydując się na współpracę z dostawcą technologii. Pamiętaj, że początkowo wyższa wycena może być ostatecznie oszczędnością, ponieważ naprawianie błędów nierzetelnych dostawców i zmiana partnera technologicznego oraz wynikające z tego opóźnienia są znacznie bardziej kosztowne. Warto zatem nawiązać współpracę ze sprawdzonymi dostawcami o ugruntowanej pozycji na rynku.