Wyniki audytu Google i e-point
Jak wprowadzić aplikację PWA do sklepu z aplikacjami? Poznaj TWA i wykorzystaj potencjał sklepu Google Play
23 sty 2020 / 5min
Popularność urządzeń mobilnych sprawiła, że zarówno od stron internetowych, jak i od aplikacji oczekuje się zapewnienia odpowiedniego poziomu mobile experience. Aby sprostać tym wymaganiom, powstał standard PWA, który połączył najlepsze cechy obu rozwiązań.
Jednym z rozwinięć tej koncepcji jest technologia TWA (Trusted Web Activity), która jeszcze mocniej zaciera granicę pomiędzy światem internetu i aplikacji.
Czym właściwie jest TWA (Trusted Web Activity)?
TWA pozwala “zapakować” serwis internetowy w standardzie PWA w specjalnym kontenerze bazującym na przeglądarce Chrome. W ten sposób dla zwykłego użytkownika staje się on typową aplikacją, którą możemy opublikować w Google Play Store.
PWA (Progressive Web Application) to aplikacja napisana w języku webowym (JavaScript + frameworki), która łączy najlepsze cechy aplikacji i stron internetowych. Z jednej strony pozwala na łatwy dostęp bezpośrednio z wyszukiwarki i nie wymaga dodatkowych działań związanych z instalacją, a jednocześnie umożliwia wykorzystanie natywnych funkcji urządzenia mobilnego jak powiadomienia, aparat czy geolokalizacja do zwiększania zaangażowania.
Jest to możliwe, ponieważ od strony technicznej TWA jest instancją przeglądarki bez swojego interfejsu graficznego (paska adresu i menu), która działa w trybie zweryfikowanym (Trusted), czyli łączy się wyłącznie z określoną domeną, żeby dostarczyć wrażenie przeglądania pełnoprawnej aplikacji mobilnej.
Innymi słowy na podstawie strony PWA powstaje aplikacja, którą można zainstalować na telefonie, a gdy zmienimy urządzenie możemy tą instalację z danymi tam odtworzyć, ponieważ TWA jest powiązane z kontem Google użytkownika. Taka aplikacja posiada swoją ikonę, może działać w trybie pełnoekranowym, umożliwia dostęp do wyspecjalizowanych funkcji urządzenia i pozwala na działanie offline, więc z punktu widzenia użytkownika jest typową aplikacją.
Czyli TWA wymaga do funkcjonowania PWA?
TWA jest specjalnym kontenerem, który rozszerza możliwości PWA. Dlatego rozpoczęcie wdrożenia TWA zaleca przynajmniej przeprowadzenia tuningu PWA i wydajności aplikacji lub serwisu WWW, czyli procesu, który zapewni istniejącej stronie funkcjonalności wymagane do zachowywania się jak aplikacja mobilna.
Ale nie potrzebuję TWA, aby móc wykorzystać PWA?
PWA może funkcjonować bez TWA, wtedy proces instalacji odbywa się przez przeglądarkę w formie zapytania użytkownika “Dodaj do ekranu domowego”. Jednak skorzystanie z rozwiązania takiego jak TWA jest niezbędne do “zamknięcia” PWA w formie typowej aplikacji w celu umieszczenia jej w sklepie Google Play.
Jakie warunki musi spełnić strona PWA, aby można było na jej podstawie przygotować aplikację TWA?
Podstawowym warunkiem uznania aplikacji za TWA jest przejście procesu weryfikacji, który potwierdzi, że właściciel aplikacji jest jednocześnie posiadaczem połączonej z niej domeny. Równie istotne jest to, żeby strona spełniała wytyczne standardu PWA, czyli powinna:
posiadać poprawny manifest.json,
mieć działający Service Worker,
utrzymywać cały ruch w HTTPS,
działać w trybie offline, wystawiając specjalną stronę (placeholder).
Ponadto aplikacja TWA musi gwarantować odpowiedni performance, w tym szybkość działania serwisu, płynność operacji i lekkość przesyłanych danych w transferze. Wiąże się to z wymogiem uzyskania wyniku co najmniej 80% w benchmarku Google Lighthouse w kategorii Performance.
Google Lighthouse to specjalne narzędzie, które ocenia zastosowane przez stronę rozwiązania techniczne, jej budowę oraz pozostałe elementy, które przekładają się na czasy ładowania strony oraz jej elementów.
Publikowanie aplikacji TWA w sklepie Google Play wymaga także posiadania aktywnego i opłaconego konta na platformie Google Play. Służy ono do publikacji kolejnych wersji aplikacji, analityki pobrań, instalacji oraz usunięć, a także udostępnia szczegółową konsolę podglądu recenzji użytkowników.
Dzięki TWA nie muszę już inwestować w aplikację natywną?
W większości przypadków TWA może w zupełności zastąpić aplikację natywną. Badania potwierdzają, że większość czasu użytkownicy spędzają tylko na swoich trzech ulubionych aplikacjach, najczęściej związanych z mediami społecznościowymi, grami i serwisami streamingowymi. Inne aktywności przeważnie są realizowane z poziomu przeglądarki.
I właśnie te wszystkie pozostałe przypadki to obszar, w którym PWA demonstruje cały swój potencjał. Dla wielu zastosowań jak m.in. e-commerce i e-services, PWA i TWA oferuje użytkownikom nawet lepsze customer experience niż aplikacja natywna, stanowiąc dla nich doskonałą alternatywę.
“Zastosowanie Trusted Web Activity pozwala na otwarcie zupełnie nowych możliwości promocji dla aplikacji PWA. Publikacja naszego PWA w sklepie Play umożliwia promocję aplikacji na znacznie większą skalę, zarówno organicznie jak również przez płatne kampanie typu Universal App Campaigns”.
Po czym poznać, że TWA przyda się mojej firmie?
Rozważ wykorzystanie potencjału TWA, jeśli:
- planujesz upgrade swojego serwisu WWW, ale chcesz jednocześnie ciągle odpowiadać na potrzeby tych użytkowników, którzy wolą pobierać aplikacje z Google Play Store,
- implementujesz od podstaw PWA i chcesz wykorzystać wszystkie kanały dotarcia do swoich użytkowników,
- przykładasz dużą wagę do tego, żeby treść twojej aplikacji była dobrze indeksowana przez wyszukiwarki internetowe,
- dopiero planujesz stworzenie aplikacji mobilnej i planujesz przygotować ją możliwie szybko i tanio,
- masz już aplikację natywną, ale chcesz zaoferować jej lżejszą wersję,
- dostrzegasz, że posiadana aplikacja mobilna spotyka się ze zbyt małym zaangażowaniem użytkowników.
Ale jak dokładnie moja firma skorzysta na wybraniu TWA?
Główne korzyści wykorzystania TWA to m.in.:
- szybszy i tańszy proces produkcji niż w przypadku aplikacji natywnych,
- możliwość umieszczenia aplikacji w sklepie Google Play,
- ułatwiony proces aktualizacji, dzięki któremu użytkownicy zawsze korzystają z aktualnej wersji aplikacji,
Aktualizacja TWA odbywa się tak samo, jak w przypadku PWA - zmiany wprowadza się tylko z jednym kanale, a update u użytkowników przebiega “automatycznie” - jak w serwisach i aplikacjach WWW.
- współdzielenie danych - w jednym miejscu są gromadzone zarówno dane z aplikacji, jak i ze strony, dzięki czemu m.in. użytkownicy nie muszą ponownie wprowadzać danych logowania i łatwo mogą znaleźć przeglądane wcześniej treści,
- znacznie mniejszy rozmiar aplikacji niż w przypadku aplikacji natywnych.
TWA zajmuje mniej miejsca niż aplikacja, dzięki czemu użytkownicy rzadziej podejmują decyzję o usunięciu takiej aplikacji celem zwolnienia pamięci w telefonie. Ponadto, dzięki małej wadze jest chętnie pobierana także wtedy, gdy odbiorca ma dostęp tylko do mobilnego łącza internetowego.
Jednak czy utrzymywanie PWA i TWA w mojej firmie nie będzie wiązało się z koniecznością posiadania kolejnego zespołu?
Wręcz przeciwnie. Technologie webowe, czyli PWA i wspierające je rozwiązania, uwalniają firmę od problemu równoczesnego utrzymywania oddzielnych zespołów. Dzięki PWA znika potrzeba niezależnego rozwoju strony i aplikacji mobilnych na różne systemy, ponieważ zmiany wprowadza się tylko w jednym miejscu.
Czy tak młoda technologia jest już gotowa, aby wspierać działalność firm?
Zdecydowanie tak. Chociaż Google przedstawił to rozwiązanie na początku 2019 roku, jego popularność gwałtownie rośnie, ponieważ już teraz łączy ono proste procesy wdrażania i utrzymania aplikacji z jej szerokim zakresem możliwości.
W dodatku TWA jest stale rozwijane, także przez e-point. Wspieramy rozwój tej technologii i pracujemy z Google nad jej udoskonalaniem.
Czy są już firmy, które już wdrożyły PWA?
Tak. Wśród klientów e-point z PWA i TWA korzystają już m.in. Inter Cars i i Morele.net.
Skoro TWA to rozwiązanie Google, to co z innymi sklepami z aplikacjami?
Chociaż TWA powstało z myślą o systemie Android, samo PWA stanowi standard powszechnie wspierany zarówno przez Google, jak i wiele innych organizacji zajmujących się nowymi technologiami w tym m.in. Microsoft, Adobe i Mozillę.
Ponadto PWA wspierają inne rozwiązania, m.in. Apache Cordova, które tak jak TWA tworzą kontener z aplikacją PWA, dzięki czemu można udostępnić ją także w innych sklepach jak m.in. Apple App Store.
Czyli iOS też wspiera PWA?
Apple zaktualizował przeglądarkę Safari, która wspiera już aplikacje PWA, a odpowiednio dostosowane aplikacje PWA mogą być też umieszczone w sklepie App Store.
Warto pamiętać, że regulamin Apple zarówno w przypadku aplikacji natywnych, jak i PWA, zawiera punkty, które zapewniają administratorom App Store pełną swobodę w decydowaniu, które aplikacje mogą znaleźć się w sklepie.
Jednak czy decydując się na aplikacje webowe nie ograniczam się tylko do klientów mobile?
Aplikacje PWA równie dobrze prezentują się na dużych ekranach komputerów. Dobrym przykładem jest aplikacja Trivago w Microsoft Store, która umożliwia porównanie ofert hoteli z różnych stron. Usługa pozwala znaleźć pokoje w hotelach w pobliżu znanych zabytków, ustalić maksymalną cenę, oraz wyszukiwać i porównywać oferty według lokalizacji czy ceny.
Jednakże tym co wyróżnia PWA jest tworzenie produktów wedle koncepcji “mobile-first”. Aplikacje i strony, dla których punktem wyjścia są urządzenia mobilne łatwiej dopasować do działania na większych urządzeniach przy zachowaniu pełnej funkcjonalności i spójności wizualnej niż odwrotnie.
Mobile 2.0
PWA i TWA stanowią naturalną drogę ewolucji rozwiązań mobilnych, które coraz silniej przenikają się ze światem internetu. W efekcie PWA stało się głównym trendem w tworzeniu aplikacji, przenosząc mobile experience na wyższy poziom, łącząc najlepsze cechy stron internetowych i aplikacji.
Ponadto technologie webowe ułatwiają proces tworzenia aplikacji i wymagają znacznie niższych kosztów produkcji. Natomiast brak konieczności jednoczesnego utrzymywania oddzielnie rozwijanych aplikacji, pozwala skupić się na rozwoju PWA i TWA, które pozwalają nam w pełni zagospodarować potrzeby klientów.