Leifheit: +255% wzrostu sprzedaży przez 3 miesiące wsparcia UX
Jednym z pierwszych kroków współpracy z Leifheit było techniczne przejęcia projektu od innego dostawcy i przygotowanie go do dalszego rozwoju i optymalizacji.
Dzięki działaniom e-point, w ciągu 3 miesięcy osiągnięto znaczący wzrost sprzedaży w sklepie online.
Zwinna optymalizacja sklepu
Nasze działania miały na celu poprawienie doświadczenia zakupowego użytkowników sklepu. Kluczową miarą sukcesu był wzrost wskaźnika konwersji oraz wzrost wolumenu sprzedaży.
Warto zaznaczyć, że wcześniej sklep Leifheit nie przechodził większych zmian wizualnych czy funkcjonalnych usprawnień ścieżki zakupowej. Problemów, na które mógł natknąć się użytkownik było całkiem sporo, szczególnie w trudnym w obsłudze i bardzo długim procesie zamówienia, od koszyka do potwierdzenia zamówienia (checkout’u).
Pierwszym krokiem było zdefiniowanie tych problemów i zrozumienie w jaki sposób użytkownicy korzystają ze sklepu. Wykorzystaliśmy takie narzędzia jak HotJar i Full Story, by przyjrzeć się sesjom użytkowników i za pomocą heatmap oraz lejków konwersji zrozumieć, jakie miejsca i funkcje sprawiają użytkownikom największe trudności.
Po takich wstępnych badaniach, byliśmy gotowi do szybkiego przeprojektowania serwisu, by zaczął przynosić większe zyski. Szybkie projektowanie oznaczało brak ingerencji w obecny styl wizualny Leifheitsklep.pl. Skupiliśmy się na funkcjach, wykorzystując już obecne elementy, typografię i kolorystykę.
Sprinty UX design i szybkie zmiany
Cały proces był rozplanowany na 3 miesięczne sprinty. Każdy sprint koncentrował się wokół jednego obszaru skupienia tj.: koszyk i checkout, ścieżka zakupowa (od kategorii do produktu), nawigacja.
Wybraliśmy akurat te trzy obszary, ponieważ to właśnie one przysparzały najwięcej problemów użytkownikom. Są one także kluczowymi aspektami każdego zakupu. Dla każdego z obszarów przygotowaliśmy listę rekomendowanych zmiany UX. We współpracy z Klientem oraz zespołem technicznym określiliśmy priorytety stosująć znaną i sprawdzoną metodę MoSCoW.
Najważniejsze zmiany jakich dokonaliśmy to:
- Zmiana checkoutu z jednego, długiego kroku (z przeładowaniem strony), na kilka krótkich i prostych kroków, z wyraźnym wskaźnikiem postępu.
- Ograniczony do minimum layout procesu zakupowego, tak aby skupić użytkownika na jego przejściu, bez przerw, ku konwersji. Mocniejszy wizualnie buybox na stronie produktowej.
- Zmiana szablonu stron list produktowych z układu trzykolumnowego na czterokolumnowy. Dzięki temu użytkownicy laptopów mogą zobaczyć więcej produktów bez konieczności przeładowania i przechodzenia na kolejne strony.
- Wizualne odciążenie nawigacji, która dotychczas zajmowała ponad 20% ekranu.
Efekty
Seria szybkich zmian, nad którą pracowaliśmy, zaowocowała znacznym wzrostem kluczowych wskaźników. I tak:
- Konwersja w checkoucie (przejście od koszyka do ostatniego kroku zamówienia) wzrosła o 218%.
- Ilość porzuceń koszyka spadła do 59% (rynkowym standardem dla tej kategorii produktów jest 69%).
- Konwersja od lipca do października (kiedy wprowadzaliśmy zmiany) wzrosła o 30%.
Opisane zmiany to dopiero pierwszy z zaplanowanych dla Leifheit etapów prac. Kanał mobilny wciąż jest obszarem do poprawy, zwłaszcza, że powoli staje się najważniejszym kanałem dla konsumentów. Bardzo dużo już zrobiliśmy, ale wciąż wiele pozostaje do zrobienia.
Kiedy rozpoczynaliśmy współpracę, nasz sklep internetowy istniał już od kilkunastu miesięcy. Zdawaliśmy sobie sprawę, że nie wszystko działało poprawnie, jednak dopiero wnikliwa analiza zespołu e-point design pozwoliła zidentyfikować najbardziej problematycznie obszary. Co najważniejsze, otrzymaliśmy racjonalne rekomendacje – co powinno zostać poprawione i w jakiej kolejności, aby uzyskać jak najlepsze efekty - mówi Katarzyna Bronowska, E-commerce & Marketing Manager w Leifheit Polska sp. z o.o.
"Wprowadzone zmiany szybko przełożyły się na wyniki finansowe sklepu, a nas utwierdziły w przekonaniu, że warto kontynuować prace".
Kluczowe rekomendacje
- Zanim rozpoczniesz przeprojektowywanie zbierz dane o zachowaniach użytkowników, potencjalnych obszarach zapalnych z punktu widzenia UX i ścieżek zakupowych – pomocne narzędzia to Google Analytics, Full Story czy Hotjar.
- Dzieląc pracę na obszary skupienia, ułatwiasz sobie pomiar wskaźników i koncentrację na tym co naprawdę ważne.
- Obserwuj dane po wdrożeniu zmian.
- Zanim zaczniesz projektowanie graficzne, myśl o funkcji w kontekście odpowiedzi na problem lub potrzebę użytkownika. Ładne nie zawsze oznacza potrzebne. Czasem wystarczy zacząć od zmiany funkcji, żeby osiągnąć zamierzony efekt.