Pilotażowy projekt e-commerce dla Leifheit
Leifheit
Zmiana modelu sprzedaży i otwarcie firmowego sklepu B2C na bazie SAP Commerce
Leifheit, dotąd sprzedający swoje produkty poprzez dystrybutorów zaczyna dodatkowo sprzedawać online przez swój sklep firmowy do klientów końcowych. Efekt? Firma dostrzega nowe możliwości i potencjał sprzedażowy e-commerce. Projekt nabrał tempa, gdy Leifheit zmienił partnera technologicznego na e-point SA.
O Leifheit
Firma Leifheit od 60 lat jest wiodącym dostawcą artykułów gospodarstwa domowego w zakresie sprzątania, prasowania, suszenia, artykułów kuchennych oraz well-being. Firma zatrudnia około 1100 osób i dostarcza swoje produkty do 80 krajów na świecie.
Wyzwania związane z transferem projektu od innego dostawcy
Dotychczasowy model biznesowy koncentrował się na sprzedaży B2B: Leifheit kierował swoje produkty wyłącznie do partnerów i dystrybutorów, nie zajmując się sprzedażą B2C. W obliczu zmieniających się zwyczajów zakupowych klientów oraz dotychczasowego zainteresowania produktami Leifheit wśród klientów końcowych w internecie, Leifheit postanowił przetestować ten kanał otwierając swój sklep firmowy online.
Wdrożenie platformy e-commerce na rynku polskim miało charakter pilotażowy. Jego celem było wysondowanie potencjału e-commerce i sprzedaży produktów Leifheit bezpośrednio do konsumentów.
Projekt został rozpoczęty przez innego dostawcę, ale ze względu na jego skalę i poziom zaawansowania Leifheit podjął decyzję o jego transferze do e-point. To specyficzna sytuacja, odmienna od tej, gdy projekt zaczynamy od zera na własnych zasadach. Często nie znamy kontekstu ani uzasadnienia decyzji, podjętych przez poprzedniego wykonawcę, brakuje zastosowania dobrych praktyk, jak i dokumentacji.
Transfer projektu obejmuje przede wszystkim wnikliwą analizę kodu oraz redukcję długu technologicznego. W przeciągu 2 miesięcy wyeliminowaliśmy błędy w kodzie, dzięki czemu platforma zaczęła działać poprawnie. Usunęliśmy m.in. problemy z komunikacją między ERP a e-commerce oraz usterki w procedurach płatności i zwrotów.
Po pierwsze: komunikacja
W każdym projekcie kluczowe znaczenie odgrywa komunikacja i pewność, że wszyscy uczestnicy widzą, jak postępują prace. W przypadku współpracy z Leifheit, ze względu na specyfikę związaną z rozproszeniem międzynarodowych zespołów, zdecydowaliśmy się skorzystać z narzędzi Google Hangouts i Jira zamiast standardowych maili.
Ponadto, regularne wideokonferencje ułatwiały wymianę informacji i wyjaśnienia ewentualnych niejasności. Jira natomiast usprawniła monitoring i kontrolę poszczególnych zadań. W przypadku tego projektu, dużą zaletą było wsparcie ze strony koordynatora projektu po stronie Klienta w Polsce.
Istotny był również transparentny proces obsługi problemu, który obejmował regularne spotkania statusowe, po których sporządzano listę zadań i ustaleń. Otwartość, komunikacja i terminowa realizacja założonych działań pozwoliły nam zbudować w projekcie zaufanie i partnerstwo.
Dlaczego SAP Commerce?
Sklep internetowy zbudowano na bazie SAP Commerce. Wybrano to rozwiązanie z uwagi na stabilność i bezpieczeństwo platformy oraz na wsparcie dla międzynarodowego e-commerce. Ponadto Leifheit wykorzystuje równolegle SAP ERP i SAP Marketing, więc wybór rozwiązania wchodzącego w skład tego ekosystemu był naturalną decyzją.
SAP Commerce jest oparty na sprawdzonych technologiach jak JAVA czy Apache SOLR, a za jego rozwojem stoi międzynarodowy gigant z wieloletnim doświadczeniem, którego rozwiązania są wielokrotnie testowane pod kątem bezpieczeństwa i stabilności. Firma świadczy dla swoich klientów wsparcie techniczne oraz bierze pełną odpowiedzialność za dostarczaną platformę.
Platforma umożliwia tworzenie lokalnych sklepów na wspólnej platformie i zarządzanie katalogami produktowymi wraz z ich dostępnością na poszczególnych rynkach. Dodatkowo jest to rozwiązanie, które wspiera wiele walut, języków czy lokalnych stawek podatkowych. Jednocześnie platforma może być dostosowywana do konkretnych potrzeb firmy przez szereg rozszerzeń, w tym tych dostarczanych przez e-point.
Zaletą tego wyboru było także to, że SAP Commerce nie jest platformą tworzoną od zera, ale zestawem elementów do skomponowania, którego czas wdrożenia jest znacznie krótszy w porównaniu do mechanizmu szytego na miarę. Pozwoliło to na przyspieszenie developmentu i skrócenia czasu wdrożenia platformy.
Optymalizacja UX i 255% wzrost sprzedaży w 3 miesiące
Naszym celem było jednak więcej niż tylko uzyskanie poprawności kodu. Zależało nam również na poprawie doświadczeń użytkownika oraz zwiększeniu konwersji i wolumenu sprzedaży. Za te zadania odpowiedzialny był zespół e-point design, specjaliści od UX dla e-commerce.
Założono, że na tym etapie koncentrujemy się na quick-wins: szybkich działaniach optymalizacyjnych, które przyniosą w krótkim czasie duże efekty, a nie na dużych zmianach wizualnych czy funkcjonalnych. Quick-wins znajdujemy, identyfikując problemy czy trudności w procesie zakupowym.
Dzięki tym działaniom w przeciągu 3 miesięcy:
Konwersja w procesie zakupowym (przejście od koszyka do ostatniego kroku zamówienia) wzrosła o 218%
|
Ilość porzuceń koszyka spadła do 59% (rynkowym standardem dla tej kategorii produktów jest 69%) |
Konwersja od lipca do października (kiedy wprowadzaliśmy zmiany) wzrosła o 30% |
Więcej szczegółów w case study:
Leifheit: +255% wzrostu sprzedaży przez 3 miesiące wsparcia UX
Kolejne kroki
Powyższe liczby wyraźnie wskazują na to, jak ogromne możliwości daje e-commerce w przypadku Leifheit.
"Zmiana partnera technologicznego na e-point okazała się dla nas krokiem milowym w projekcie internetowego sklepu firmowego Leifheit. Zyskaliśmy partnera, który umożliwił nam realizację założonych działań, a także pomógł nam szybko osiągnąć pierwsze sukcesy w naszym e-commerce".
"Kilka miesięcy współpracy dało na tyle dobry rezultaty, że postanowiliśmy kontynuować rozwijanie tego kanału sprzedaży. Wspólnie z e-point planujemy dalszą optymalizację i rozwój naszej platformy, a także rollouty w kolejnych krajach" - mówi Katarzyna Bronowska z Leifheit Polska Sp. z o.o.
Możemy pomóc również Tobie. Napisz do nas, a my przeprowadzimy analizę Twoich potrzeb biznesowych i ustalimy, co możemy zrobić, aby poprawić doświadczenia pracowników i klientów Twojej firmy.
Porozmawiajmy. Napisz do nas.