Jak Pointo pomaga walczyć z przestępczością ubezpieczeniową
Przestępstwa ubezpieczeniowe to powszechny problem, z którym zmagają się ubezpieczyciele. Eksperci szacują, że próby wyłudzenia ubezpieczenia – wykryte i niewykryte – stanowią od 10% do nawet 20% zgłoszeń. Zobacz, w jaki sposób dane geolokalizacyjne, zaawansowana analiza danych i AI mogą pomóc zwalczać oszustwa ubezpieczeniowe.
W 2022 roku w Polsce zidentyfikowano prawie 32 tysiące przypadków wyłudzeń odszkodowań i udaremniono nienależne wypłaty na kwotę 409 mln złotych, co stanowi około 1% wszystkich wypłaconych odszkodowań. Biorąc pod uwagę szacowaną skalę niewykrytych wyłudzeń odszkodowań, straty ubezpieczycieli z powodu wypłaty nienależnych świadczeń mogą więc sięgać kilku miliardów złotych rocznie, na czym tracą zarówno ubezpieczyciele, jak i – w wyższych składkach – końcowi klienci.
W poniższym artykule analizujemy, jak instytucje z branży ubezpieczeniowej mogą sprostać wyzwaniom związanym z długiem technologicznym i wykorzystać najnowocześniejsze technologie do rozwoju.
Najczęściej stosowane oszustwa ubezpieczeniowe
Najczęstszym – i najbardziej kosztownym – zidentyfikowanym przestępstwem w ubezpieczeniach majątkowych w Polsce są wyłudzenia z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych. Najpopularniejsze metody służące oszustom ubezpieczeniowym w tym obszarze to celowe spowodowanie kolizji (szczególnie drogimi pojazdami), oszustwa za pomocą uszkodzonych pojazdów sprowadzanych z zagranicy i powiększanie zgłoszonego zakresu uszkodzeń ciała w przypadku urazów w wyniku wypadku.
Poza ubezpieczeniami komunikacyjnymi ubezpieczyciele muszą mierzyć się także z próbami oszustwa obejmującymi ubezpieczenia mieszkań i domów oraz OC niekomunikacyjnego. Największa wartość wyłudzeń dotyczyła ubezpieczeń mienia od ognia. Popularne metody oszustw w ubezpieczeniach majątkowych obejmują między innymi zawyżanie wartości urządzeń w ramach ubezpieczeń nieruchomości, celowe powodowanie szkód w drogich maszynach rolniczych i budowlanych oraz podpalenia mienia w celu wyłudzenia odszkodowania.
Odpowiedzią na działania oszustów ubezpieczeniowych, która pozwala na zwiększenie wykrywalności prób wyłudzenia ubezpieczenia są nowoczesne technologie, takie jak big data i – oparta na big data – automatyzacja procesów.
Jak Pointo wspiera ubezpieczycieli w walce z oszustwami ubezpieczeniowymi?
Kluczowym elementem, który może usprawnić i przyspieszyć pracę ubezpieczycieli oraz zredukować liczbę przypadków oszustw ubezpieczeniowych są wysokiej jakości dane – zarówno dotyczące informacji geoprzestrzennych, jak i o klientach. Wiele towarzystw nadal opiera swoje procesy na czasochłonnych, kosztownych i nie zawsze skutecznych rozwiązaniach, na przykład osobistych wizytach rzeczoznawców na miejscu wystąpienia szkody.
Platforma Pointo zbiera dane z ponad 230 źródeł, które są kluczowe dla ubezpieczycieli w dokładnej ocenie ryzyka ubezpieczeniowego, optymalizacji pricingu i weryfikacji zgłoszeń. Platforma została zaprojektowana, aby dostarczać ubezpieczycielom kompleksowe, aktualne i wysokiej jakości dane przestrzennych zintegrowane z różnymi źródłami. Zebranie w jednym miejscu wszystkich dostępnych ubezpieczycielowi danych, dokumentów i zachowań użytkowników pozwala łatwiej wykryć niezgodności, które mogą wynikać z próby wyłudzenia ubezpieczenia.
"Współpracując z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, mieliśmy okazję analizować roszczenia związane z gradobiciem. Dane satelitarne wykazały, że szkody wystąpiły jedynie w części zgłoszonych działek, co pozwoliło na uniknięcie niepotrzebnych wypłat odszkodowań."
Platforma Pointo może też być pomocna w weryfikacji zgłoszeń w innych obszarach, na przykład przy ubezpieczeniach komunikacyjnych. Informacje o miejscu wystąpienia szkody, ruchu drogowym w tym punkcie i warunkach pogodowych mogą – dzięki zaawansowanym procesom analizy AI – w sposób automatyczny wykrywać nieścisłości i określić, czy do zgłoszonego zdarzenia rzeczywiście doszło, zwiększając wykrywalność oszustw ubezpieczeniowych.
Korzyści z wdrożenia platformy Pointo dla ubezpieczycieli
Korzystanie z danych z Pointo.pl pozwala ubezpieczycielom na precyzyjne ocenianie ryzyka w wielu różnych obszarach, co bezpośrednio wpływa na jakość pricingu. Dzięki dostępowi do szczegółowych danych przestrzennych, ubezpieczyciele mogą lepiej dostosować swoje oferty do faktycznego poziomu ryzyka, co prowadzi do optymalizacji składek oraz zmniejszenia strat wynikających z błędnych oszacowań. Przykłady takie jak dokładniejsza wycena ryzyka komunikacyjnego czy lepsze dopasowanie polis majątkowych do lokalnych warunków pokazują, że dane z Pointo.pl przynoszą realne korzyści finansowe.
Połączenie danych ubezpieczycieli z informacjami z platformy Pointo i ich odpowiednia analiza pozwala także na zwiększenie wykrywalności prób wyłudzenia ubezpieczeń. Dzięki temu ubezpieczyciele mogą zredukować straty wynikające z wypłaty nienależnych świadczeń, a w konsekwencji oferować klientom bardziej konkurencyjne ceny i zwiększając zaufanie klientów do ubezpieczyciela.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zaawansowane technologie mogą wspierać walkę z oszustwami ubezpieczeniowymi? Sprawdź ofertę platformy Pointo i dowiedz się w jaki sposób integracja danych geoprzestrzennych może pomóc Twojej firmie zredukować straty wynikające z niewykrytych oszustw ubezpieczeniowych, zwiększyć efektywność oceny ryzyka i rozpatrywania roszczeń oraz zaoferować klientom bardziej konkurencyjną ofertę.